| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Komunikacja > Jakie są prawa pasażera komunikacji miejskiej?

Jakie są prawa pasażera komunikacji miejskiej?

Z komunikacji miejskiej korzystają miliony Polaków. Obok samochodów to główny środek transportu. Główny obowiązkiem pasażera komunikacji miejskiej jest uiszczenie opłaty za przejazd, nie mniej jednak nie można zapominać o tym, że swoje obowiązki posiadają również kontrolerzy biletów.

Uiszczenie opłaty za przejazd to nic innego jak zakup odpowiedniego biletu. Sam zakup oczywiście nie wystarczy i bilet należy skasować, niezwłocznie po wejściu do autobusu czy tramwaju.

Do kontrolowania biletów powołane są osoby, które posiadają stosowne upoważnienie od przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Każdy kontroler musi posiadać identyfikator przypięty w widocznym miejscu. Co powinno znaleźć się w takim identyfikatorze?

1) nazwa przedsiębiorstwa komunikacyjnego;

2) zdjęcie kontrolera;

3) numer identyfikacyjny kontrolera;

4) zakres i okres ważności upoważnienia do kontroli;

5) pieczęć i podpis osoby wystawiającej identyfikator.

Zobacz również: Zepsuty kasownik i nieskasowany bilet - kto za to odpowiada?

Jeżeli pasażer nie posiada biletu lub go nie skasował albo nie posiada dokumentu, który upoważnia go do podróżowania na podstawie biletu ulgowego, kontroler może:

1) pobrać mandat za przejazd (opłata dodatkowa) oraz opłatę za przejazd;

2) wystawić wezwanie do ich zapłaty.

Opłata dodatkowa pobierana za przejazd bez biletu tylko potocznie nazywa się mandatem. Warto pamiętać, że nie jest to grzywna w rozumieniu prawa wykroczeń (np. taka jaką otrzymują kierowcy za naruszenie przepisów).

Ponadto, kontroler może zażądać okazania dokumentu, który pozwoli ustalić mu naszą tożsamość, jeżeli odmówimy zapłacenia należności. A jeżeli pasażer nie będzie chciał okazać dokumentu – ująć go i zawiadomić Policję. Policja lub prokurator zostaną również zawiadomieni, gdy kontroler będzie podejrzewał, że bilet lub dokument uprawniający do ulgowego przejazdu został podrobiony.

Jeżeli kontroler wystawił mandat, pasażer ma prawo odwołać się do przedsiębiorstwa komunikacyjnego w przypadku, gdy:

1) mieliśmy wykupiony bilet, ale nie przy sobie lub kontroler go nie uznał;

2) mieliśmy dokument uprawniający do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów, lecz nie przy sobie w momencie kontroli;

Takie odwołanie należy złożyć na piśmie, najczęściej w dziale obsługi pasażera (lub w innym miejscu wskazanym przez przedsiębiorstwo komunikacyjne. Odwołanie powinno zawierać:

1. datę sporządzenia odwołania;

2. nazwę i adres siedziby przewoźnika;

3. imię i nazwisko oraz adres zamieszkania pasażera;

4. tytuł reklamacji wraz z uzasadnieniem;

5. wysokość mandatu;

6. serię i numer wezwania do zapłaty;

7. załączniki (kopię dokumentów, bilet);

8. podpis pasażera.

Odwołanie należy wnieść w terminie 7 dni od daty podróży.

Zobacz również serwis: Komunikacja

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Komorniczak

Doradca podatkowy, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »