| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Komunikacja > Przewóz osób w Warszawie

Przewóz osób w Warszawie

Przewóz osób jest, co do zasady, zarobkową działalnością gospodarczą. Wymaga uzyskania odpowiednich uprawnień, tj. licencji oraz prawa jazdy. Czy aplikacja - UBER, funkcjonująca z powodzeniem w USA - przyjmie się także w Warszawie?

UBER to nic innego jak aplikacja łącząca na zasadzie P2P osoby chcące skorzystać z przewozu z przewoźnikiem. Pomysł powstał w USA i tam zakorzenił się na dobre (działa w kilkudziesięciu państwach). Czy przyjmie się w Polsce? Na tę chwilę jedyne miasto, gdzie można korzystać z aplikacji to Warszawa.

Przewóz osób w USA

Regulacje prawne w USA dotyczące podejmowania i prowadzenie działalności polegającej na przewozie osób znacząco różnią się od tych istniejących w Polsce a dokładnie w Warszawie. Duża swoboda w podejmowaniu takiej działalności (nieprofesjonalnego przewozu) w USA to podstawa sukcesu UBERA.

Przewóz osób jako działalność gospodarcza

Generalnie, aby w Polsce podjąć regularną działalność zarobkową przewozu osób należy zarejestrować działalność gospodarczą, uzyskać licencję na przewóz taksówką (wymogi określa art. 6 ustawy o transporcie drogowym, które nie są aż tak wyśrubowane - chodzi o niekaralność, szkolenie i kurs organizowany dość często w Warszawie przez kilka ośrodków, tytuł prawny do pojazdu, oczywiście uprawniania do kierowania pojazdem).

Przewóz okazjonalny osób

Oznacza to, iż w przypadku zarobkowego, regularnego przewozu konieczne będzie przejście normalnej ścieżki, aby zostać „rasowym” taksówkarzem. Wiązać to będzie się z nakładami w postaci organizacji przedsiębiorstwa (księgowa, taksometr, ect). Jednak czy to pomoże UBEROWI w osiągnięciu sukcesu nad Wisłą? Pewnie nie, gdyż w USA wsiadamy nie do licencjonowanej taksówki (w większości miast są limity a licencja tzw. medalion w Nowym Yorku jest dość droga) a do prywatnego pojazdu. W Polsce możliwy jest tzw. przejazd okazjonalny, czy z grzeczności, ale jest on niezarobkowy (czyli bezpłatny i okazjonalny). Tymczasem, aplikacja ma pomagać w zarabianiu pieniędzy, sama ma zarabiać (pobiera ok. 20 proc. od kursu). Dlatego też wszyscy, którzy myślą, iż dorobią na przewozie okazjonalnym nie rejestrując działalności mogą dość mocno zawieść się. Z pewnością organy kontroli skarbowej oraz transportu zainteresują się takimi przewozami, co pociągnie za sobą konsekwencje prawne.

Dlatego też UBER to póki co świetna platforma do zamawiania taxi dla samych taksówkarzy z licencją, z pewnością część z nich skorzysta z know-how UBERA dla zwiększenia obrotów, gdyż jest ona innowacyjna i tańsza od ofert korporacji. Nadto to klient wybiera i taksówkarza i model auta, ma możliwość kierowania się opiniami innych użytkowników. Korzyści dla klienta jak widać są ogromne. Co ważne - dla kierowców, tych solidnych, także.

Przewóz z grzeczności

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zobacz również: Kalkulator ryczałtów samochodowych za paliwo

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kubarski

Ekspert Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »