| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Księga wieczysta > Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej?

Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej?

Księga wieczysta zawiera wszelkie informacje dotyczące stanu prawnego odrębnej nieruchomości. Domniemywa się, że to co zapisane w księdze jest zgodne z faktycznym stanem prawnym. W jaki sposób można uzyskać odpis z księgi wieczystej?

Obecnie w Polsce funkcjonują zarówno papierowe jak i elektroniczne księgi wieczyste. Oznacza to, że inaczej będzie wyglądało uzyskanie odpisu z elektronicznej a inaczej z papierowej księgi wieczystej.

Odpis z księgi papierowej

Aby uzyskać odpis z księgi papierowej należy znać jej numer. Numer takiej księgi to ciąg liczb. Znając ten numer należy złożyć wniosek o odpis z księgi wieczystej. Wniosek sporządzamy samodzielnie. Należy zawrzeć w nim dane osobowe wnioskodawcy, oznaczenie sądu i wydziału wieczystoksięgowego oraz treść. W treści wnosi się o wydanie odpisu z księgi wieczystej o numerze np. 123456 prowadzonej przez właściwy sąd rejonowy. Wniosek musi być koniecznie podpisany. We wniosku zawiera się również informację o tym czy chcemy odebrać odpis osobiście, czy ma być on wysłany pocztą na wskazany przez nas adres.

Wniosek musi zostać opłacony. Opłaty można dokonać poprzez kupno znaków sądowych jak i przelewem na rachunek bankowy sądu. Wysokość opłaty to 6 zł za stronę odpisu. Najczęściej więc opłata za odpis z księgi wieczystej będzie wynosiła 30 zł.

Wniosek można wysłać pocztą lub złożyć osobiście w siedzibie sądu.

Na odpis papierowej księgi wieczystej wnioskujący może czekać nawet do 3 tygodni.

Zobacz: Księga wieczysta – opłaty

Odpis z księgi elektronicznej

Aby uzyskać odpis z elektronicznej księgi wieczystej należy znać jej numer. Aby uzyskać taki numer można zgłosić się do właściwego sądu ze względu na położenie nieruchomości. Należy pamiętać, że numery elektronicznych ksiąg wieczystych składają się zarówno z liter jak i cyfr.

Przy księgach elektronicznych można wybrać rodzaj odpisu jaki jest nam potrzebny. Odpis zwykły wskazuje informacje o nieruchomości na dzień skalania wniosku o odpis. Odpis zupełny pokazuje aktualny stan oraz wszystkie wcześniejsze wpisy w księdze wieczystej. Istnieje również możliwość uzyskania zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej.

Formularz

Aby uzyskać odpis księgi elektronicznej należy złożyć wniosek na formularzu, który można znaleźć na stronach ministerstwa sprawiedliwości jak i w siedzibie sądu. Formularz wypełnia się poprzez wpisanie w odpowiednie rubryki swoich danych.

Wniosek składany na formularzu musi być opłacony. Można to zrobić w kasie sądu lub przelewem na rachunek bankowy sądu. Opłatę należy wykonać przed złożeniem wniosku w sekretariacie sądu. Opłata za odpis zwykły wynosi 30 zł, za pełny 60 zł, a za zaświadczenie 10 zł.

Odbiór odpisu

Przy księgach wieczystych liczących ponad 100 stron wniosek będzie do odebrania kolejnego dnia roboczego lub dostarczony pocztą. Przy mniejszych księgach odbiór odbywa się od razu.

Zobacz serwis: Nieruchomości

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

dr Witold Florczak

Aktuariusz, Ekspert ds. wyceny rezerw na świadczenia pracownicze

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »