| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Nieruchomości > Koszty napraw mieszkania

Koszty napraw mieszkania

Kwestie kosztów napraw i odbioru mieszkania zostały poruszone w ustawie kodeks cywilny. Naprawy są nierozerwalną częścią niemal każdego odebranego mieszkania. Jak pokazuje praktyka usterki i zaniedbania są w tej materii ogromne.

Rękojmia za wady fizyczne

Zainteresowani tą tematyką powinni wiedzieć, że zgodnie z brzmieniem art. 556 kodeksu cywilnego sprzedawca nieruchomości jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli mieszkanie sprzedane ma wadę zmniejszającą jego wartość lub użyteczność ze względu na cel jego użytkowania, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli mieszkanie zostało kupującemu wydane w stanie niezupełnym.

Rękojmia za wady prawne

Sprzedawca mieszkania jest też odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli sprzedany lokal stanowi własność osoby trzeciej albo, jeżeli jest obciążony prawem osoby trzeciej, w razie sprzedaży praw sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie praw.

Zobacz portal: Prawnik.pl

Jak dochodzić swoich praw

Dochodzenie praw właścicieli lokali przeważnie odbywa się na drodze sądowej. Rzadko zdarza się, że sprzedawcy lokali w ogóle reaguje na stawiane im roszczenia nowych właścicieli. Warto w tym momencie podkreślić, że ustawa kodeks cywilny dopuszcza dochodzenie praw nabywcy z tytułu wad fizycznych i prawnych lokalu – także jeśli zostaną one ujawnione już po dokonaniu odbioru mieszkania.

Deweloper odpowiada wówczas na zasadach rękojmi, która obejmuje odpowiedzialność za:

  • wady lokalu zmniejszające jego wartość lub użyteczność,
  • wady polegające na braku ustalonych w umowie właściwości lokalu,
  • wydanie lokalu w stanie niekompletnym,
  • wady prawne lokalu, gdy budynek został wybudowany na gruncie, do którego deweloper nie miał tytułu prawnego lub lokal był obciążony prawem innej osoby.

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi ciąży na deweloperze tylko wtedy, gdy nabywca nie wiedział o wadzie w chwili ustanowienia odrębnej własności lokalu.

Zobacz również serwis: Nieruchomości

Obowiązek informowania o wadzie

Jak pokazuje praktyka sprzedawcy lokali stosunkowo często ukrywają wady lokalowe licząc tym samym na ich niezauważenie. Nabywca powinien zawiadomić dewelopera o wystąpieniu wady nie później niż w ciągu miesiąca od jej wykrycia w formie przewidzianej w umowie deweloperskiej (najczęściej na piśmie).

W zawiadomieniu należy umieścić wezwanie do usunięcia wad, a także wyznaczyć deweloperowi odpowiedni termin. Jeśli wada jest istotna (uniemożliwia korzystanie z lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem), a deweloper oświadcza, że jej usunięcie jest niemożliwe lub wiąże się z nadmiernymi kosztami wtedy nabywca może żądać wymiany lokalu albo odstąpić od umowy z deweloperem z prawem do żądania zwrotu wpłaconych kwot. Jeżeli wada nie jest istotna, a deweloper oświadczy, że nie zostanie usunięta nabywca może żądać obniżenia ceny. Jednakże praktyka w tej materii pokazuje różną rzeczywistość.

Warto jeszcze zaznaczyć, że ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady sprzedanej rzeczy ma charakter absolutny, tzn. sprzedawca nie może się z niej zwolnić, obciąża go ona niezależnie od tego czy to on spowodował wadliwość rzeczy czy ponosi w tym zakresie jakąkolwiek winę, a nawet – czy w ogóle wiedział lub mógł wiedzieć o tym, że sprzedawana rzecz jest wadliwa.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Rzewuski

Ekspert IT – systemy informatyczne ERP. Ukończone studia - Politechnika Warszawska.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »