| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Nieruchomości > Stosowanie czy dostosowanie warunków FIDIC?

Stosowanie czy dostosowanie warunków FIDIC?

W obecnym stanie prawnym umowy w zamówieniach publicznych konstruowane są w oparciu o zasadę swobody umów. Powszechna jest praktyka, kiedy inwestycje nie są odpowiednio przygotowywane, a wszelkie negatywne skutki ponoszą, na mocy podpisanych umów, wykonawcy. Zamawiający często godzi się na wyższy koszt inwestycji jeżeli może w ten sposób pozbyć się problemów związanych z zarządzaniem ryzykiem, a tym samym uniknąć ewentualnych podejrzeń o korupcję czy naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Problemy te dostrzegł Urząd Zamówień Publicznych (UZP), w którym trwają prace nad projektem wzorcowej umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na roboty budowlane dotyczące obiektów liniowych. Przygotowany projekt został w znacznej mierze oparty na warunkach FIDIC.

FIDIC to zbiór procedur i warunków opisujących przebieg inwestycji budowlanych. Opiera się on na wzajemnych obowiązkach i relacjach Zamawiającego i Wykonawcy oraz Inżyniera Kontraktu. Procedury kontraktowe FIDIC zostały wydane i rozpowszechnione przez organizację FIDIC (Federation Internationale des Ingenieurs Conseils, Międzynarodowa Federacja Inżynierów-Konsultantów). W Polsce zasady FIDIC promuje akredytowana przez FIDIC organizacja SIDIR (Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców).

Zobacz: Problem warunków kontraktowych FIDIC w praktyce w procesie budowlanym

W 1999 roku FIDIC wydała cztery nowe standardowe wzory kontraktu:

  • Warunki kontraktu na budowę (“Czerwona Książka”)
  • Warunki kontraktu na realizację EPC/pod klucz („Srebrna Książka”)
  • Warunki kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem („Żółta Książka”)
  • Krótka forma kontraktu („Zielona Książka”) stworzona dla mniejszych inwestycji, nie przekraczających wartości 500 000 USD.

W Polsce od dawna dostrzega się potrzebę ujednolicenia zasad zawierania kontraktów budowlanych. Pojawiają się jednak dwa pomysły na realizację tego postulatu – wprowadzenie obowiązku korzystania z wzorów FIDIC albo stworzenie nowej umowy wzorcowej, opartej o warunki FIDIC, ale nie kopiującej ich. Właśnie ten drugi postulat realizuje projekt przygotowany przez UZP. Obecnie kończy się etap konsultacji społecznych. Swoje opinie do projektu przekazały już m.in. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD), Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) i Polski Kongres Drogowy (PKD).

Zobacz serwis: Nieruchomości

Wszystkie wskazane wyżej instytucje popierają inicjatywę UZP w zakresie, w jakim ma ona na celu uregulowanie kwestii zawierania umów w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na roboty budowlane. Jednogłośnie opowiadają się one jednak raczej za oficjalnym wprowadzeniem obowiązku stosowania zasad określonych w warunkach FIDIC, niż za dostosowywaniem ich do nowego wzoru, co nieuchronnie wiąże się ze zniekształceniami. PZPB wymienia w swojej opinii szereg argumentów za stosowaniem warunków FIDIC. Należą do nich: znajomość założeń przez większość inżynierów, prawników, ekspertów i menedżerów zajmujących się podobnymi kontraktami; istnienie konsensusu, zarówno wśród podmiotów komercyjnych, jak i wśród ekspertów, co do tego, że FIDIC jest powszechnie akceptowanych wzorem kontraktu na roboty budowlane; duża liczba komentarzy, opracowań i orzecznictwa dotyczących rozwiązywania sporów w oparciu o warunki FIDIC.

Pobierz: Wzory umów o roboty budowlane

UZP musi teraz zapoznać się z przedstawionymi opiniami i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w sytuacji gdy istnieje dobry wzór, konieczne jest tworzenie nowego, podobnego, ale wciąż pozbawionego części rozwiązań oryginału?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci sp.p

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »