REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozwolenie na budowę zastąpione zgłoszeniem

Aleksandra Pajewska
Zgłoszenie budowy zamiast pozwolenia/ Fot. Fotolia
Zgłoszenie budowy zamiast pozwolenia/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenie na budowę zastąpione zgłoszeniem budowy domu jednorodzinnego to jedna z głównych propozycji przewidywanych w projekcie zmian w ustawie – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.). Zastąpienie pozwolenia na budowę zgłoszeniem nastąpi, gdy dom jednorodzinny nie będzie negatywnie oddziaływał na środowisko ani na sąsiednie działki.

Pozwolenie na budowę domu

Zgodnie z regulacją art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414 z późn. zm.) roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Oznacza to, że warunkiem niezbędnym rozpoczęcia budowy domu jednorodzinnego jest uzyskanie w drodze ostatecznej decyzji administracyjnej pozwolenia na budowę.

REKLAMA

Zgłoszenie budowlane zamiast pozwolenia

REKLAMA

Główne zmiany zaproponowane w projekcie zmian w ustawie – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) dotyczą rezygnacji z wymogu uzyskania pozwolenia na budowę dla domów jednorodzinnych. W przypadku budowy domu jednorodzinnego, którego obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki, wystarczające będzie samo zgłoszenie projektu budowlanego inwestycji do odpowiedniego organu. Po upływie 30-dniowego terminu, zastrzeżonego na rzecz organu na wniesienie sprzeciwu, można rozpocząć realizację inwestycji (tzw. domniemanie zgody budowlanej). W ciągu trzech dni od dokonania zgłoszenia starosta umieści informację o planowanej budowie w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zniesienie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę dotyczy zarówno nieruchomości mieszkalnych (domów jednorodzinnych) jak i garaży oraz budynków gospodarczych, związanych z budownictwem jednorodzinnym.

Warunkiem zastosowania tej uproszczonej procedury jest brak negatywnego wpływu realizowanej inwestycji na środowisko oraz na sąsiednie działki i nieruchomości. Oddziaływanie oceniane jest przez pryzmat paragrafu 12 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 ze zm.). Precyzuje on, kiedy powstaje tzw. obszar oddziaływania. Nad tym, czy zachodzi oddziaływanie środowiskowe czuwał będzie projektant, bowiem już w projekcie budowlanym należy wskazać obszar oddziaływania obiektu. Zbada to organ administracji architektoniczno-budowlanej w ramach postępowania prowadzonego w związku z wniesieniem zgłoszenia.

Skutkiem nowelizacji będzie więc możliwość budowy domu jednorodzinnego bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Negatywny wpływ na środowisko

Konieczność uzyskania pozwolenia na budowę na dotychczasowych zasadach zajdzie w przypadku zaistnienia negatywnego wpływu środowiskowego. Obowiązek uzyskania pozwolenia pozostanie także w stosunku do budynków o wysokości przekraczającej 12 m i o kubaturze ponad 5 tys. m sześciennych.

Zobacz również: Co to jest pozwolenie na budowę?

Inwestor – obowiązki informacyjne

W związku z zastosowaniem uproszczonej procedury na inwestora nałożone zostaną dodatkowe obowiązki o charakterze informacyjnym. Na terenie budowy będzie musiała znajdować się tablica informacyjna, zawierająca podstawowe dane dotyczące budowy. Wskazany obowiązek powinien zostać dopełniony jeszcze przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Do zgłoszenia projektu dołączyć bowiem należy oświadczenie o umieszczeniu informacji (tj. tablicy informacyjnej). Oświadczenie może zostać zastąpione dowodami doręczenia właścicielom, użytkownikom wieczystym lub zarządcom nieruchomości bezpośrednio sąsiadujących z terenem inwestycji, informacji o zamiarze realizacji robót budowlanych. Wskazane obowiązki mają charakter alternatywny. Wystarczy więc spełnienie tylko jednego z nich. Powinności inwestora wynikają z zasady, iż planując inwestycję, musimy wziąć pod uwagę interesy osób trzecich, która wynika wprost z wyroku TK (20 lipca 2010 r., sygnatura K 17/08). TK podkreślił konieczność stosowania mechanizmów, które mające ochronić interesy osób sąsiadujących z działkami (sąsiadów).

Projekt budowlany

Na gruncie zaproponowanych zmian zniknie konieczność dołączania do projektu budowlanego oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków. Kontrola zapewnienia powyższych dostaw nastąpi dopiero na etapie oddawania budynku do użytkowania. Ta zmiana oceniana jest negatywnie, jako zwiększająca ryzyko po stronie inwestora. Natomiast nadal wymagane będzie oświadczenie zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną. Obowiązek ten dotyczył będzie tylko dróg wojewódzkich i krajowych.

Zakończenie budowy

Uproszczeniu mają ulec także regulacje obejmujące zakończenie budowy. Aktualnie od inwestora wymagany jest wniosek o pozwolenie na użytkowanie. Projekt zakłada zastąpienie go zawiadomieniem o zakończeniu budowy. Skrócony, z 21 do 14 dni, zostanie czas przewidziany na reakcję organu administracji (milczącą zgodę na użytkowanie, czyli brak sprzeciwu).

Zmodyfikowane zasady obejmą także budowę warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych, garaży na pięć stanowisk, parkingów.

Plan zagospodarowania przestrzennego

REKLAMA

Zmiany zmierzają w kierunku znacznego skrócenia postępowania i umożliwienia szybszej realizacji inwestycji. Obejmą jednak tylko te tereny, co do których istnieją miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy.

Projekt zmian w ustawie – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) znajduje się na etapie prac legislacyjnych (został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów).

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Podstawa prawna:

Projekt zmian w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.).

Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 ze zm.).

Wyrok TK z dnia 20 lipca 2010 r., (sygnatura K 17/08).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: babciowe można zamienić na dziadkowe, ciociowe, koleżankowe. To pieniądze dla młodej mamy, która chce pójść do pracy - na opiekuna dla dziecka

Potocznie zwane "babciowe" to po prostu pieniądze dla młodej mamy, która chce wrócić do pracy, ale musi znaleźć opiekuna. Może je zamienić na dziadkowe, ciociowe, koleżankowe - powiedział premier Donald Tusk, odpowiadając na pytanie, czy dziadkowie na to nie zasługują.

Majówka 2024 - ceny noclegów. Powinno być taniej niż w zeszłym roku. Jest kilka powodów. Ile trzeba (średnio) zapłacić za nocleg?

Koszt wyjazdu na majówkę w 2024 roku nie powinien już tak obciążyć portfela statystycznego Polaka jak w zeszłym roku. Wtedy stawki w ciągu roku rosły średnio o 20%. Dziś w większości kurortów wolnych pokoi jest więcej, a dzięki temu średnie stawki są odrobinę chociaż niższe niż przed rokiem.

Emerytura to prawo a nie obowiązek. ZUS: można sporo zyskać przechodząc na emeryturę później: Ulga podatkowa i wyższa emerytura

Jak wiadomo nie każdy senior przechodzi od razu na emeryturę po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn). Wiele osób ma tego świadomość i - jeżeli tylko rodzaj pracy i zdrowie na to pozwalają - przechodzą na emeryturę później wiedząc, że dłuższa aktywność zawodowa i dłuższy okres płacenia składek przekładają się na wyższą emeryturę. ZUS wskazuje, że są też i dodatkowe korzyści z dłuższej pracy w postaci ulgi zwalniającej z podatku. 

Podatek od posiadania psa w 2024 roku - zostało mało czasu na zapłacenie tej daniny!

Podatek od posiadania psa trzeba zwykle opłacać do 30 kwietnia każdego roku. W przypadku gdy podatnik staje się właścicielem pupila w trakcie roku kalendarzowego, wtedy daninę należy uiścić najczęściej w ciągu 2 miesięcy od daty wejścia w posiadanie czworonoga. Warto mieć na uwadze, że nieuiszczenie podatku od psa może skutkować nałożeniem kary pieniężnej.

REKLAMA

Matura 2024. Co trzeba umieć na maturę z polskiego? Wymagania egzaminacyjne

Matura coraz bliżej. Jakie są wymagania egzaminacyjne na egzamin z języka polskiego na poziomie podstawowym, a jakie na rozszerzonym? Jakie lektury trzeba znać? 

Dziemianowicz-Bąk: Świadczenie "babciowe" wejdzie w życie w IV kw. 2024 r.

Świadczenie "babciowe", czyli ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" wejdzie w życie w IV kw. 2024 r., poinformowała dzisiaj minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Zasiłek przysługujący pracownikowi, który korzysta ze zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej

Jak obliczany jest zasiłek przysługujący pracownikowi, który korzystał ze zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej?

3261,53 zł lub 3267,53 zł netto najniższej krajowej od lipca 2024 roku

Najniższa krajowa od 1 lipca 2024 roku będzie wynosiła 4300 zł brutto. Ile to jest netto przy kosztach podstawowych i podwyższonych, czyli jakie wynagrodzenie otrzyma pracownik na tzw. rękę?

REKLAMA

500 plus dla osoby niepełnosprawnej. Co z kryterium dochodowym?

Czy planowane jest zlikwidowanie kryterium dochodowego warunkującego uzyskanie świadczenia uzupełniającego dla osób z niepełnosprawnościami?

Senat: 300 zł plus dla sołtysa po siedmiu latach i niezależnie od liczby kadencji. Świadczenie to podlega corocznej waloryzacji od dnia 1 marca

Przyjęta 18 kwietnia 2024 r. wraz z poprawkami przez Senat nowelizacja ustawy dotycząca świadczenia dla sołtysów zakłada, że sołtysi będą mogli uzyskać świadczenie po siedmiu, a nie po ośmiu latach pełnienia funkcji sołtysa, niezależnie od liczby kadencji.

REKLAMA