| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Nieruchomości > Ustalenie numeru porządkowego nieruchomości

Ustalenie numeru porządkowego nieruchomości

Każda nieruchomość ma swój numer porządkowy. Nadawanie numeru porządkowego należy do zadań własnych gminy. Obowiązek taki wynika z prawa geodezyjnego.

Do zadań gminy należy:

  • umieszczanie i utrzymywanie w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w miastach oraz innych miejscowościach na obszarze gminy;
  • ustalanie numerów porządkowych nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a także prowadzenie i aktualizowanie ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości.

Natomiast właściciele nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę są obowiązani umieścić na nieruchomości, w widocznym miejscu, tabliczkę z numerem porządkowym nieruchomości oraz utrzymywać ją w należytym stanie. Taką tabliczkę z numerem właściciel musi kupić sam.

Nadawanie numeru

Numer porządkowy nieruchomości nadaje się na wniosek lub z urzędu. Zasady nadawania numerów porządkowych określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 października 2004 r.

W przypadku gdy oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym następuje z urzędu, o fakcie oznaczenia nieruchomości numerem porządkowym zawiadamia się pisemnie właściciela (współwłaścicieli) ujawnionego w ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości), a w przypadku braku takiego właściciela - inną osobę lub osoby ujawnione w tej ewidencji.

Jeżeli oznaczenie nieruchomości numerem porządkowym następuje na wniosek właściciela lub osoby faktycznie władającej nieruchomością, o fakcie oznaczenia nieruchomości numerem porządkowym zawiadamia się pisemnie wnioskodawcę.

Formalności

Numer porządkowy może być nadany na wniosek właściciela. W tym celu trzeba złożyć w urzędzie gminy stosowny wniosek. Wnioski są dostępne w urzędzie gminy. Do wniosku należy dołączyć odpis z księgi wieczystej. Ma to wykazać, że osoba ubiegająca się o nadanie numeru porządkowego ma tytuł prawny do nieruchomości.
Sprawa tego rodzaju załatwiana jest przeważnie w ciągu 30 dni.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Numer porządkowy nieruchomości nadaje się na wniosek lub z urzędu.
Numer porządkowy nieruchomości nadaje się na wniosek lub z urzędu.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Systim

Księgowość przez Internet – online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »