| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Podatki i opłaty > Opłata reklamowa – 2018 r.

Opłata reklamowa – 2018 r.

Opłata reklamowa to stosunkowo nowy wynalazek. Decyzję o wprowadzeniu opłaty reklamowej podejmuje rada gminy w drodze uchwały. W 2018 r. opłata reklamowa wyniesie maksymalnie 2,50 zł za część stałą i 0,21 zł za m2 powierzchni.

Opłata reklamowa została uregulowana w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Gminy mają możliwość jej pobierania od dopiero od 2016 r. co jest związane z intensyfikacją działań mających na celu ochronę krajobrazu. Opłata reklamowa ma zapobiec nadmiernej ilości reklam co negatywnie wpływa na lokalny krajobraz.

Kto płaci?

Zgodnie z art.17a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, opłatę reklamową pobiera się od:

  1. właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
  2. użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
  3. posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,
  4. posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
    1. wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego,
    2. jest bez tytułu prawnego

- jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.

W sytuacji gdy nieruchomość lub obiekt budowlany jest przedmiotem współwłasności to obowiązek zapłaty mają solidarnie wszyscy współwłaściciele.

Za co płaci?

Opłata reklamowa, jak sama nazwa wskazuje, jest pobierana od tablic lub urządzeń reklamowych. Należy tutaj zaznaczyć, że opłatę tą można pobierać jedynie na obszarach, na których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.

Warto podkreślić, że wprowadzenie opłaty reklamowej jest opcjonalne więc gmina, która spełnia kryteria wcale nie musi jej wprowadzać .

Opłata reklamowa składa się z części stałej i zmiennej. Część stała jest niezależna od powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.  Natomiast część zmienna jest uzależniona od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego.

W sytuacji, gdy kształt urządzenia reklamowego uniemożliwia wyznaczenie pola powierzchni, część zmienna jest uzależniona od pola powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na urządzeniu reklamowym.

Ile zapłacisz w 2018 r.?

Tak jak w przypadku wszystkich opłat lokalnych, wysokość opłaty reklamowej wyznaczana jest przez radę gminy w drodze uchwały. Rada musi jednak pamiętać o wyznaczonym przez Ministra Finansów maksimum tej opłaty.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

autosalon24.pl

Autosalon24.pl powstał w powstał w 2010 roku i jest portalem zarządzanym przez spółkę Autodirect SA. Zadaniem jakie sobie postawiono, było stworzenie pierwszego, polskiego portalu motoryzacyjnego umożliwiającego uzyskanie informacji, porady w wyborze oraz wsparcia w negocjowaniu najkorzystniejszych warunków zakupu, wymarzonego, nowego samochodu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »