| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Postępowanie administracyjne > Jak przywrócić termin w postępowaniu administracyjnym?

Jak przywrócić termin w postępowaniu administracyjnym?

W postępowaniu administracyjnym wyróżniamy dwa główne rodzaje terminów: wynikające z ustawy (a te znów dzielimy na instrukcyjne i zawite) oraz wyznaczone przez organ zajmujący się naszą sprawą. Dlaczego zachowanie terminu jest tak istotne i co zrobić, aby utracony termin przywrócić?

Zasadnicza różnica między tymi dwoma terminami przejawia się przede wszystkim w innych konsekwencjach prawnych ich przekroczenia.

Jeżeli zostanie przekroczony termin instrukcyjny, nie wywoła to żądnych negatywnych skutków. To znaczy, nie utracimy prawa do składania określonych żądań. Terminy te mogą być skracane i przedłużane.

Terminy zawite to takie, których przekroczenie wiąże się z utratą przez organ kompetencji do rozpatrzenia danej sprawy, a naruszenie go przez stronę powoduje nieskuteczność czynności. Warto jednak pamiętać, że termin ten może zostać przywrócony.

Zobacz również: Czym charakteryzuje się skarga na przewlekłość postępowania?

Zanim przejdziemy do procedury przywracania terminu, warto wskazać, w jakich sytuacjach termin na dokonanie czynności zostanie zachowany. Zgodnie z treścią kodeksu postępowania administracyjnego, termin uważa się za zachowany, jeśli przed jego upływem (tj. godziną 24.00) pismo zostanie:

• wysłane w formie dokumentu elektronicznego;
• nadane w polskiej placówce pocztowej;
• złożone w polskim urzędzie konsularnym;
• złożone przez żołnierza w dowództwie jednostki wojskowej;
• złożone przez członka załogi statku morskiego kapitanowi statku;
• złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego.

Zobacz również: Postępowanie administracyjne

Termin może zostać przywrócony wyłącznie na wniosek strony. W postępowaniu administracyjnym nie ma terminów przywracanych z urzędu, czyli z inicjatywy organu administracji.

Na złożenie wniosku o przywrócenie terminu strona ma 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia. Wraz ze złożeniem wniosku, musi dokonać czynności, której terminowi uchybiła. 

Jeżeli strona uchybiła terminowi złożenia zażalenia na postanowienie organu administracyjnego, powinna w ciągu 7 dni od ustania przyczyny uchybienia złożyć wniosek o przywrócenie terminu, a wraz z nim – zażalenie na postanowienie.

We wniosku powinniśmy wykazać, że uchybienie terminowi nastąpiło bez naszej winy.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

• wskazanie miejscowości i daty sporządzenia wniosku (Kraków, dnia 20 marca 2011 roku);
• imię i nazwisko, adres zamieszkania wnioskodawcy (Jan Kowalski, ul. Warszawska 1, 30-054 Kraków);
• wskazanie organu, do którego kierowany (np. Prezydent Miasta Krakowa);
• prośba o przywrócenie terminu (np. na podstawie art. 58 k.p.a wnoszę o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania od decyzji … z dnia …, sygn. akt … o wydaniu pozwolenie na budowę);
• uzasadnienie (wskazanie przyczyny uchybienia terminowi);
• podpis;
• załączniki (np. zażalenie lub odwołanie od decyzji – czynność, jakiej terminowi uchybiliśmy; dokument usprawiedliwiający uchybienie terminowi, np. dokument potwierdzający leczenie szpitalne).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »