| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Postępowanie administracyjne > Jak przywrócić termin w postępowaniu administracyjnym?

Jak przywrócić termin w postępowaniu administracyjnym?

W postępowaniu administracyjnym wyróżniamy dwa główne rodzaje terminów: wynikające z ustawy (a te znów dzielimy na instrukcyjne i zawite) oraz wyznaczone przez organ zajmujący się naszą sprawą. Dlaczego zachowanie terminu jest tak istotne i co zrobić, aby utracony termin przywrócić?

Zasadnicza różnica między tymi dwoma terminami przejawia się przede wszystkim w innych konsekwencjach prawnych ich przekroczenia.

Jeżeli zostanie przekroczony termin instrukcyjny, nie wywoła to żądnych negatywnych skutków. To znaczy, nie utracimy prawa do składania określonych żądań. Terminy te mogą być skracane i przedłużane.

Terminy zawite to takie, których przekroczenie wiąże się z utratą przez organ kompetencji do rozpatrzenia danej sprawy, a naruszenie go przez stronę powoduje nieskuteczność czynności. Warto jednak pamiętać, że termin ten może zostać przywrócony.

Zobacz również: Czym charakteryzuje się skarga na przewlekłość postępowania?

Zanim przejdziemy do procedury przywracania terminu, warto wskazać, w jakich sytuacjach termin na dokonanie czynności zostanie zachowany. Zgodnie z treścią kodeksu postępowania administracyjnego, termin uważa się za zachowany, jeśli przed jego upływem (tj. godziną 24.00) pismo zostanie:

• wysłane w formie dokumentu elektronicznego;
• nadane w polskiej placówce pocztowej;
• złożone w polskim urzędzie konsularnym;
• złożone przez żołnierza w dowództwie jednostki wojskowej;
• złożone przez członka załogi statku morskiego kapitanowi statku;
• złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego.

Zobacz również: Postępowanie administracyjne

Termin może zostać przywrócony wyłącznie na wniosek strony. W postępowaniu administracyjnym nie ma terminów przywracanych z urzędu, czyli z inicjatywy organu administracji.

Na złożenie wniosku o przywrócenie terminu strona ma 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia. Wraz ze złożeniem wniosku, musi dokonać czynności, której terminowi uchybiła. 

Jeżeli strona uchybiła terminowi złożenia zażalenia na postanowienie organu administracyjnego, powinna w ciągu 7 dni od ustania przyczyny uchybienia złożyć wniosek o przywrócenie terminu, a wraz z nim – zażalenie na postanowienie.

We wniosku powinniśmy wykazać, że uchybienie terminowi nastąpiło bez naszej winy.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

• wskazanie miejscowości i daty sporządzenia wniosku (Kraków, dnia 20 marca 2011 roku);
• imię i nazwisko, adres zamieszkania wnioskodawcy (Jan Kowalski, ul. Warszawska 1, 30-054 Kraków);
• wskazanie organu, do którego kierowany (np. Prezydent Miasta Krakowa);
• prośba o przywrócenie terminu (np. na podstawie art. 58 k.p.a wnoszę o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania od decyzji … z dnia …, sygn. akt … o wydaniu pozwolenie na budowę);
• uzasadnienie (wskazanie przyczyny uchybienia terminowi);
• podpis;
• załączniki (np. zażalenie lub odwołanie od decyzji – czynność, jakiej terminowi uchybiliśmy; dokument usprawiedliwiający uchybienie terminowi, np. dokument potwierdzający leczenie szpitalne).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

inFakt

inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »