REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większa przejrzystość w postępowaniu administracyjnym i podatkowym

Postępowanie administracyjne, metryka sprawy, odpowiedzialność urzędników./ Fot. Fotolia
Postępowanie administracyjne, metryka sprawy, odpowiedzialność urzędników./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W aktach postępowania administracyjnego i podatkowego będą zakładane metryki. Dzięki nim będzie wiadomo który urzędnik podejmował konkretne czynności.

W dniu 7 marca 2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2011 r. Nr 186, poz. 1100, dalej „nowelizacja”), której celem jest zwiększenie przejrzystości udziału poszczególnych urzędników w procesie wydawania rozstrzygnięć w postępowaniu administracyjnym oraz podatkowym.

REKLAMA

Obowiązek prowadzenia metryki sprawy

Aby osiągnąć wskazany cel, nowelizacja wprowadziła w obu powyższych postępowaniach obowiązek zakładania oraz prowadzenia tzw. metryki sprawy. Warto przy tym podkreślić, że w dotychczasowym stanie prawnym nie istniał ustawowy obowiązek tworzenia metryki sprawy administracyjnej, ani sprawy podatkowej, która wskazywałaby który urzędnik oraz w jakim zakresie kształtował treść rozstrzygnięcia danej sprawy. Decyzję podpisywała jedynie osoba pełniąca funkcję organu lub osoba upoważniona. Faktyczni autorzy lub współautorzy rozstrzygnięcia nie byli, co do zasady, wyraźnie ujawnieni. Co więcej, nie był również, co do zasady, wiadomy sposób kształtowania przez poszczególne, nieujawnione osoby treści rozstrzygnięcia. W konsekwencji, bardzo trudno było ustalić odpowiedzialność poszczególnych urzędników za szkody spowodowane wydaniem sprzecznych z prawem decyzji.

Zobacz: Załatwianie spraw w postępowaniu administracyjnym

Wychodząc naprzeciw powyższym problemom, ustawodawca postanowił wprowadzić odpowiednie zmiany zarówno w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.),  jak i w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Wyłączenie obowiązku prowadzenia metryki sprawy

Zgodnie z nowelizacją, w aktach sprawy administracyjnej i podatkowej będzie zakładana metryka sprawy. Będzie ona (poza pewnymi wyjątkami, o których mowa poniżej) obowiązkową częścią akt administracyjnych i podatkowych. W niektórych rodzajach spraw, które zostaną określone przez odpowiednich ministrów (w postępowaniu podatkowym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, a w postępowaniu administracyjnym przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej) obowiązek prowadzenia metryki spraw będzie wyłączony ze względu na nieproporcjonalność nakładu środków koniecznych do prowadzenia metryki w stosunku do prostego i powtarzalnego charakteru tych spraw. Warto przy tym dodać, że Minister Finansów wydał już rozporządzenie w tym zakresie (Dz. U. z dnia 6 marca 2012 r., poz. 245, dalej „rozporządzenie”).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym

W rozporządzeniu wskazano szczegółowo 13 rodzajów spraw, w których wyłączony jest obowiązek prowadzenia metryki sprawy. Są to sprawy dotyczące m.in. zaliczenia wpłaty na poczet zaległości podatkowych, ustalenia wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej, zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego - z wyjątkiem spraw załatwianych w postępowaniu odwoławczym, w postępowaniu dotyczącym wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej albo postanowienia ostatecznego oraz uchylenia albo zmiany decyzji ostatecznej albo postanowienia ostatecznego.

Forma i treść metryki sprawy

Metryka sprawy może zostać założona w formie pisemnej bądź elektronicznej. Jest ona na bieżąco aktualizowana. W treści metryki sprawy wskazuje się wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności w danym postępowaniu. Wskazuje się w jej treści również wszystkie podejmowane przez te osoby czynności wraz z odpowiednim odesłaniem do dokumentów zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej określających te czynności.

Sprawy objęte nowelizacją

Warto zauważyć, iż nowelizacja nakłada obowiązek założenia metryk dla spraw administracyjnych i podatkowych, będących w toku w dniu 7 marca 2012 r., tj. w dniu wejścia nowelizacji w życie. Przy czym, metryki dla tych spraw powinny wskazywać jedynie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu czynności i podejmowane przez te osoby czynności od dnia 7 marca 2012 r. Co ważne, powyższy obowiązek powinien zostać wykonany przez urzędników w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji.

Zobacz: Kiedy można zawiesić postępowanie administracyjne?

Podsumowanie

Podsumowując, naszym zdaniem zmiany wprowadzone nowelizacją należy ocenić pozytywnie. Dzięki prowadzeniu metryki sprawy będzie można (nawet po upływie dłuższego czasu) dokładnie ustalić, którzy urzędnicy (w jakim stopniu) uczestniczyli w wydaniu danego rozstrzygnięcia. Po wejściu w życie nowelizacji, powinno wzrosnąć poczucie odpowiedzialności urzędników za podejmowane decyzje, gdyż w razie wydania sprzecznych
z prawem rozstrzygnięć, będzie łatwiej ustalić osoby odpowiedzialne. Niemniej jednak, warto przy tej okazji wskazać, że nowelizacja w pierwotnym brzmieniu (druk sejmowy nr 3362) miała wprowadzić również inne, korzystne dla obywateli i naszym zdaniem istotne przepisy prawne dotyczące m.in. obowiązku prokonstytucyjnej wykładni przepisów oraz rozszerzenia treści prawnego uzasadnienia decyzji o wskazanie jaka wykładnia zastosowanych w decyzji przepisów była rozważana w toku rozstrzygania sprawy i dlaczego zastosowano taki (a nie inny) wynik wykładni. Szkoda, że powyższe rozwiązania zostały usunięte z nowelizacji. Mamy jednak nadzieję, że rozwiązania te (po dopracowaniu) przejdą wkrótce pomyślnie proces legislacyjny i także wejdą w życie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1,27 mld zł na bony energetyczne w 2024 r. Kto się załapie na te pieniądze?

Bon energetyczny to nowe świadczenie pieniężne dla gospodarstw domowych, które będzie przyznawane na podstawie konkretnych kryteriów dochodowych, w zależności od ilości osób w gospodarstwie. Wiem już, że pula środków na wypłaty bonów energetycznych w 2024 roku wynosi 1,27 mld zł. Teraz tylko pytanie, czy jesteś w grupie, która skorzysta z tych pieniędzy.

Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach. Po osiągnięciu wieku 55. w przypadku kobiet i 60. w przypadku mężczyzn

Część osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

REKLAMA

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego. Chcesz potańczyć? Sprawdź!

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można z niego pozyskać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego. Trzeba tylko nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

REKLAMA

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

REKLAMA