| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Postępowanie administracyjne > Kiedy i do kogo wnosimy skargi w postępowaniu administracyjnym?

Kiedy i do kogo wnosimy skargi w postępowaniu administracyjnym?

Bardzo często zdarza się, że zostaniemy źle potraktowani w urzędzie, albo nasza sprawa nie zostanie załatwiona tak szybko, jak byśmy chcieli. Nie jesteśmy jednak bezradni, gdyż ustawodawca dał nam prawo do wnoszenia skarg.

Przedmiotem skargi może być dowolna sprawa dotycząca funkcjonowania organu lub instytucji zobowiązanej do przyjmowania skargi, w szczególności:

  • Zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez organ lub jego pracownika,
  • Naruszenie praworządności,
  • Przewlekłe lub biurokratyczne załatwienie sprawy.

Do kogo wnosimy skargę

Jeżeli nasza skarga dotyczy zadań lub działalności:

  • rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa – skargę wnosimy do wojewody,
  • wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, a także kierownika gminnej jednostki organizacyjnej – skargę wnosimy do rady gminy,
  • zarządu powiatu oraz starosty – skargę wnosimy do rady powiatu,
  • zarządu i marszałka województwa – skargę wnosimy do sejmiku województwa,

Organy administracji są zobowiązane przyjmować skargi.

Jeżeli jednak złożymy skargę do niewłaściwego organu nie musimy się martwić. Taki organ ma obowiązek w ciągu 7 dni przesłać naszą skargę do tego organu, który będzie właściwy do jej rozpoznania.

Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Skarżącego zawiadamia się o sposobie jej załatwienia.

Organy administracji są zobowiązane przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie dniach i godzinach. Dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny się odbywać w ustalonym dniu po godzinach pracy.

Podstawa prawna: Kodeks postępowania administracyjnego.

reklama

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Przedmiotem skargi może być dowolna sprawa dotycząca funkcjonowania organu lub instytucji zobowiązanej do przyjmowania skargi.
Przedmiotem skargi może być dowolna sprawa dotycząca funkcjonowania organu lub instytucji zobowiązanej do przyjmowania skargi.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Challenger

Organizacja non-profit

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »