| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Urząd Stanu Cywilnego > Co to jest akt zgonu?

Co to jest akt zgonu?

Akt zgonu jest częścią księgi stanu cywilnego. Rejestruje on śmierć osoby. Jakie dane znajdują się w akcie zgonu?

Gdzie zgłaszamy 

Zgon osoby rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego miejsca tego zdarzenia.

W razie stwierdzenia zgonu lub uznania za zmarłego w postępowaniu sądowym albo w razie zgonu na polskim statku morskim lub powietrznym, zgonu żołnierza w czynnej służbie wojskowej i innej osoby przydzielonej do jednostki wojskowej, poległych lub zmarłych w związku z działaniami wojennymi – zgon rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla dzielnicy Śródmieścia miasta stołecznego Warszawy.

W wyjątkowych wypadkach zgłoszenia zgonu można dokonać w urzędzie stanu cywilnego ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego lub miejsca jego pochowania.

Zobacz także: Co to jest akt urodzenia

Termin zgłoszenia 

Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu. Jeśli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 24 godzin od zgonu.

Osoby zobowiązane do zgłoszenia 

Do zgłoszenia zgonu są obowiązani:

  • małżonek lub dzieci zmarłego;
  • najbliżsi krewni lub powinowaci;
  • osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon;
  • osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały;
  • administrator domu, w którym nastąpił zgon;
  • jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym zakładzie, do jego zgłoszenia obowiązany jest szpital lub zakład.

Zobacz: Co to jest akt małżeństwa

Dokumenty konieczne do sporządzenia aktu zgonu

Osoba zgłaszająca zgon powinna przedstawić następujące dokumenty:

  • wystawiona przez lekarza karta zgonu;
  • dowód osobisty zmarłego ( w przypadku cudzoziemca –paszport).

Co zawiera akt zgonu

Do aktu zgonu wpisuje się:

  • nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe, stan cywilny, miejsce i datę urodzenia, miejsce zamieszkania zmarłego;
  • datę, godzinę oraz miejsce zgonu lub znalezienia zwłok;
  • nazwisko, imię (imiona) oraz nazwisko rodowe małżonka osoby zmarłej;
  • nazwiska rodowe i imiona rodziców zmarłego;
  • nazwisko, imię (imiona), miejsce zamieszkania osoby zgłaszającej zgon lub dane dotyczące szpitala albo zakładu.

Zobacz również serwis: Gmina

Sposób załatwienia sprawy

Po uzyskaniu informacji o fakcie zgonu, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza akt zgonu oraz wydaje 3 bezpłatne odpisy skrócone aktu zgonu.

Zgłoszenie zgonu oraz wydanie aktu zgonu zwolnione jest od opłat.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Porad Finansowo-Księgowych dr Piotr Rojek Sp. z o.o.

Kancelaria audytorska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »