| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Urząd Stanu Cywilnego > Gdzie załatwimy sprawy związane z rejestracją stanu cywilnego?

Gdzie załatwimy sprawy związane z rejestracją stanu cywilnego?

Czasem zastanawiamy się, do jakiego urzędu musimy się udać, by załatwić konkretną sprawę. Gdzie udać się po akt urodzenia? Jakie dokumenty powinniśmy przedstawić, gdy chcemy zawrzeć związek małżeński? I, wreszcie, kto powinien zgłosić zgon osoby?

W urzędzie stanu cywilnego załatwimy sprawy związane z:

1. urodzeniem dziecka;

2. zawarciem małżeństwa;

3. zgonem.

Wszelkie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonywane są przez kierownika urzędu stanu cywilnego.

Zobacz również: Kto może zostać kierownikiem urzędu stanu cywilnego?

Gdy urodzi Ci się dziecko, pamiętaj, że w ciągu 14 dni powinieneś zgłosić ten fakt do urzędu stanu cywilnego. W urzędzie musimy przedstawić pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka wystawione przez lekarza, położną lub zakład opieki zdrowotnej. Musimy mieć również przy sobie dowód tożsamości, aby kierownik urzędu mógł potwierdzić naszą tożsamość. Dodatkowo, będziemy zobowiązani okazać odpisy skrócone:

1. aktu małżeństwa (dla dziecka pochodzącego z małżeństwa);
2. aktu urodzenia matki dziecka (jeśli jest niezamężna);
3. aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie (dla dziecka niepochodzącego z małżeństwa);
4. aktu zgonu męża matki (dla dziecka wdowy).

W przypadku chęci zawarcia małżeństwa niezbędna będzie osobista wizyta narzeczonych w urzędzie. Należy wówczas przedstawić dokumenty tożsamości, a także odpisy skrócone aktów urodzenia (dla panny i kawalera). Osoba rozwiedziona powinna przedstawić odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie, a wdowiec – odpis skrócony aktu zgonu.

Nie będzie konieczności przedstawienia wyżej wskazanych dokumentów, jeżeli zostały one sporządzone w tym samym urzędzie, w którym chcemy zawrzeć małżeństwo.

Ponadto, osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński, muszą złożyć pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Niekiedy wymagane jest również złożenie zezwolenia na zawarcie małżeństwa (np. w przypadku, gdy małżeństwo ma być zawarte przez osobę, która nie ukończył 18. roku życia, a sąd wyraził zgodę na jego zawarcie).

Akt małżeństwa (jego koszt – 84 zł) wydaje się niezwłocznie po zawarciu małżeństwa.

Zgon osoby powinien zostać zgłoszony najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu. Do zgłoszenia zgonu są zobowiązani (w kolejności):

1) małżonek lub dzieci zmarłego;
2) najbliżsi krewni lub powinowaci;
3) osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon;
4) osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały;
5) administrator domu, w którym nastąpił zgon.

Zobacz równie serwis: Urząd stanu cywilnego

Jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym zakładzie, do zgłoszenia zgonu jest obowiązany szpital lub zakład.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Beata Mosór

Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »