| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Urząd Stanu Cywilnego > Na czym polega transkrypcja aktu stanu cywilnego?

Na czym polega transkrypcja aktu stanu cywilnego?

Zgodnie z treścią art. 73 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu. Należy jednak pamiętać, że nie jest to nasz obowiązek, a jedynie uprawnienie.

Na początku warto podkreślić, że nie bez przyczyny w wyżej powołanym przepisie ustawodawca zawarł słowo „może”. Oznacza to bowiem, że osoba, która posiada zagraniczny akt stanu cywilnego, potwierdzający np. urodzenie dziecka, nie ma obowiązku wnioskowania o transkrypcję aktu. Może tego dokonać na zasadzie dobrowolności.

Kierownik urzędu stanu cywilnego, który dokonuje transkrypcji aktu, nie musi sprawdzać, czy dane zawarte w zagranicznym akcie są prawdziwe. Zagraniczne dokumenty urzędowe posiadają bowiem moc dowodową na równi z polskimi dokumentami.

Transkrypcja jest możliwa wyłącznie w odniesieniu do takiego dokumentu, który w świetle przepisów prawa obcego jest aktem stanu cywilnego.

Jak wskazuje przepis, wniosek może złożyć osoba zainteresowana. Jest to osoba, której akt dotyczy, a także jej:

• wstępny;
• zstępny;
• rodzeństwo;
• małżonek;
• przedstawiciel ustawowy.

Zobacz również: Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska

Ponadto, wniosek może złożyć osoba, która wykaże, że ma interes prawny w dokonaniu transkrypcji aktu zagranicznego.

Aby dokonać transkrypcji aktu stanu cywilnego należy złożyć:

1. pisemny wniosek o wpisanie (transkrypcję) zagranicznego aktu stanu cywilnego;
2. dowód osobisty wnioskodawcy, w celu sprawdzenia tożsamości oraz potwierdzenia zameldowania na pobyt stały na terenie działania USC;
3. zagraniczny odpis aktu stanu cywilnego;
4. urzędowe tłumaczenie na język polski przedłożonego dokumentu zagranicznego, dokonane przez tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula.

Wpisanie treści aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą podlega opłacie w wysokości 50 zł.

Procedura wpisania aktu odbywa się na zasadach przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego. Oznacza to, że sprawa powinna zostać załatwiona bez zbędnej zwłoki. Jeżeli jednak sprawa będzie wymagała postępowania wyjaśniającego, wówczas musimy liczyć się z tym, że jej załatwienie zajmie około miesiąca.

Zobacz również serwis: Urząd stanu cywilnego

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Ciołko

Ekspert Prawny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »