| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Konstytucja > Obywatelstwo > Co zrobić, gdy zgubimy paszport za granicą?

Co zrobić, gdy zgubimy paszport za granicą?

Paszport jest dokumentem uprawniającym nas do przekraczania granicy Polski. Choć w Europie wystarczy posługiwać się dowodem osobistym, to udając się w dalsze podróże niezbędny jest właśnie dokument paszportowy. Co zrobić, gdy będąc za granicą zgubimy paszport? Do kogo udać się po pomoc?

Podróżując poza granice Unii Europejskiej, do bagażu podręcznego musimy zawsze zapakować paszport, a ściślej – dokument paszportowy. Tym mianem ustawodawca określa bowiem zarówno zwykły (wieloletni) paszport, jak i paszport tymczasowy, dyplomatyczny i służbowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Okazanie ważnego paszportu jest niezbędne zarówno przy wjeździe, jak i wyjeździe z kraju spoza Unii Europejskiej. Co zrobić więc, gdy zgubimy paszport lub zostanie on nam skradziony?

Jeżeli paszport został skradziony, należy w pierwszej kolejności zawiadomić odpowiednie służby (na ogół Policję). Następnie należy zgłosić się do polskiego konsula stacjonującego w tym państwie. Konsul jest uprawniony do wydania paszportu tymczasowego.

Zobacz również: Kiedy paszport traci ważność?

Paszport tymczasowy wydawany przez konsula jest dokumentem, który umożliwi nam powrót do kraju i wydawany jest w trybie przyspieszonym, po potwierdzeniu danych osobowych wnioskodawcy.

Choć wydanie paszportu tymczasowego na powrót do kraju odbywa się w trybie przyspieszonym, wnioskodawca nie jest zwolniony z spełniania wymogów przewidzianych dla ubieganie się o wydanie paszportu.

Po pierwsze, musimy złożyć podanie o wydanie paszportu tymczasowego oraz dwa zdjęcia, spełniające wymagania zdjęć do paszportu.

Ponadto, należy przedstawić kserokopię utraconego paszportu, a w przypadku jej braku (co zdarza się najczęściej) – oświadczenie o okolicznościach utraty paszportu.

Jeżeli paszport utracimy lub zostanie nam skradziony w państwie, w którym Polska nie ma swojej placówki konsularnej, nie zostaniemy pozostawieni bez pomocy. Obywatel polski może w takiej sytuacji udać się do placówki jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej, która wyda nam tymczasowy dokument podróży (Emergency Travel Document).

O tymczasowy dokument podróży możemy ubiegać się wyłącznie w obcym urzędzie konsularnym – obywatel polski nie może uzyskać go w polskim konsulacie. Aby otrzymać taki dokument należy spełniać następujące warunki:

1) być obywatelem jednego z państw Unii Europejskiej;

2) utracić dokument podróży (dokument został zniszczony, skradziony, zgubiony, etc.);

3) znajdujemy się na terenie państwa, na którym nie ma przedstawicielstwa dyplomatycznego ani konsularnego Polski;

4) organ, który wydaje ETD uzyskał zezwolenie z Polski.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Tymczasowy dokument podróży wydawany jest wyłącznie na jedną podróż, tj. na powrót do Polski lub, w uzasadnionych przypadkach, do najbliższego państwa, gdzie znajduje się konsulat Polski i możliwe jest wydanie tam paszportu tymczasowego.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Baccata Enterprise sp. z o.o.

Firma szkoleniowo-doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »