| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Wiadomości > Najważniejsze zmiany w prawie 2011 r. - cz. 3

Najważniejsze zmiany w prawie 2011 r. - cz. 3

Poniżej przedstawiamy trzecią i zarazem ostatnią część publikacji, w której zamieściliśmy końcowe miejsca w naszym rankingu.

Zobacz: Najważniejsze zmiany w prawie 2011 r. - cz. 1

Zobacz: Najważniejsze zmiany w prawie 2011 r. - cz. 2

VIII miejsce w naszym rankingu zajmuje ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2011 r. Nr 80, poz. 432), która weszła w życie 16 maja 2011 roku, zastępując dotychczas obowiązującą ustawę o tym samym tytule z dnia 12 listopada 1965 r. W porównaniu do starej ustawy, zawiera ona szerszą regulację, uzupełniając ją m.in. o postanowienia dotyczące prawa właściwego w zakresie ubezwłasnowolnienia, dóbr osobistych osób fizycznych, jak i osób prawnych, pełnomocnictwa, czy stosunków pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Nowością jest również regulacja praw własności intelektualnej. W zakresie powstania, treści i ustania prawa własności intelektualnej posłużono się kryterium, zgodnie z którym prawo właściwe ustala się w oparciu o miejsce korzystania z tego prawa. Natomiast do ochrony praw własności intelektualnej przewidziano właściwość prawa, na podstawie którego dochodzi się ochrony. Nowa ustawa w większym stopniu odpowiada potrzebom współczesnego obrotu międzynarodowego i wprowadza wiele nowych, istotnych uregulowań.

Zobacz serwis: Biznes

IX miejsce zajmuje nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 85, poz. 459), której znaczna część przepisów weszła w życie w dniu 23 maja 2011 r. Celem nowelizacji było wdrożenie do polskiego systemu prawnego unijnej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Na uwagę zasługuje zdefiniowanie przez nowelizację pojęcia „lokowania produktu” i wprowadzenie wyraźnego zakazu lokowania produktu, od którego przewidziano pewne wyjątki. Lokowanie produktu jest dopuszczalne wyłącznie w: filmach kinematograficznych, filmach lub serialach wytworzonych na użytek audiowizualnych usług medialnych, audycjach sportowych, rozrywkowych lub w postaci nieodpłatnego udostępnienia towaru (usługi) do wykorzystania w audycji w charakterze rekwizytu lub nagrody. Wyjątek ten nie obejmuje audycji dla dzieci.  Nowelizacja wprowadza również definicję „lokowania tematów”, które (ze względu na zabezpieczenie samodzielności nadawcy) jest bezwzględnie zakazane.  Nowelizacja wprowadziła również ułatwienia w odbiorze usług audiowizualnych dla niepełnosprawnych wzrokowo lub słuchowo. Nowelizacja wzmocniła pozycję konsumentów poprzez wprowadzenie szczegółowych rozwiązań chroniących ich przed nieprawidłową reklamą, a ponadto uniemożliwiła w pewnym zakresie nieświadome odbieranie przez konsumentów „zakamuflowanej” reklamy (czyli lokowania produktu).

Zobacz serwis: Konsument

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Handlowy BIK Brokers. Absolwent wydziału Zarządzania i Marketingu Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1992-95 jeden z organizatorów i założycieli sieci restauracji KFC, Pizza Hut i Taco Bell należącej do PepsiCo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »