| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Wiadomości > Elektroniczne księgi wieczyste

Elektroniczne księgi wieczyste

Elektroniczne księgi wieczyste oraz usprawnienie postępowań z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych to założenia projektu ustawy, który został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 24 czerwca 2014 roku. Autorem projektu jest Ministerstwo Sprawiedliwości.

Elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe

Celem projektowanej ustawy jest stworzenie w ramach Kodeksu postępowania cywilnego podstaw realizacji pierwszego etapu dalszej informatyzacji postępowania wieczystoksięgowego. Będzie on polegał na wprowadzeniu obowiązku inicjowania tego postępowania drogą elektroniczną przez określone podmioty: notariuszy, komorników sądowych i naczelników urzędów skarbowych działających jak organy egzekucyjne.

Samorząd notarialny i komorniczy, a także Ministerstwo Finansów będą uczestniczyć w procesie identyfikacji osób posiadających kompetencje do składania wniosków w elektronicznym postępowaniu wieczystoksięgowym (e.p.w). System teleinformatyczny obsługujący to postępowanie będzie mieć możliwość weryfikacji danych identyfikacyjnych notariusza lub komornika sądowego, a także naczelnika urzędu skarbowego jako organu egzekucyjnego w odrębnych systemach informatycznych prowadzonych przez właściwe samorządy oraz Ministerstwo Finansów. Naczelnik skarbówki, notariusz i komornik sądowy będą podpisywali składane pisma procesowe w e.p.w. bezpiecznym podpisem, weryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Zasady zakładania kont, ich obsługa oraz tryb zakładania konta w systemie teleinformatycznym będą zamieszczone w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości.

Zadaj pytanie na Forum

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!

Wniosek o wpis do księgi wieczystej

Jako zasadę przyjęto, że do wniosków o wpis do księgi wieczystej oraz o założenie księgi wieczystej nie będą dołączane dokumenty w postaci elektronicznej. Większość dokumentów będących podstawą wpisu istnieje wyłącznie w postaci papierowej. Wyjątkiem od tej zasady będzie sytuacja, kiedy dokumenty stanowiące podstawę wpisu będą miały pierwotnie postać elektroniczną.

Formularz inicjujący e.p.w. (wniosek) ma mieć postać interaktywnego formularza udostępnianego przez system teleinformatyczny obsługujący e.p.w. Będą w nich zawarte takie m.in. moduły jak: rodzaj księgi wieczystej, podmiot składający wniosek oraz uczestnicy postępowania, podstawa wpisu czy dokumenty, jakie zostaną dołączone do wniosku.

Wniosek o wpis w księdze wieczystej

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Zofia Gan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »