| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Wiadomości > Wzrost sprzedaży detalicznej - maj 2014

Wzrost sprzedaży detalicznej - maj 2014

Wzrost sprzedaży detalicznej w maju 2014 roku wynosił - zgodnie z danymi podanymi przez Główny Urząd Statystyczny - 3,8 proc. Sprzedaż detaliczna, czyli konsumpcja gospodarstw domowych, rośnie stosunkowo wolno.

Mimo poprawy sytuacji na rynku pracy i wzrostu wynagrodzeń (o ponad 4 proc. w ciągu 5 miesięcy 2014 r.) skłonność do konsumpcji gospodarstw domowych rośnie dość wolno (poza kwietniem, ale to efekt świąt), ale systematycznie - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!

Z badań GUS dotyczących koniunktury konsumenckiej wynika, że gospodarstwa domowe zmieniły swoje podejście do gospodarowania rosnącymi dochodami. Coraz lepiej oceniają swoją sytuację finansową, a także swoje możliwości oszczędzania. Jednak, jak wskazują na to dane dotyczące sprzedaży detalicznej, nie przekładają tej poprawy na zdecydowane zwiększenie skłonności do konsumpcji. Widać to wyraźnie patrząc na dynamikę sprzedaży w poszczególnych grupach produktów - gospodarstwa domowe potwierdzają swoje rosnące możliwości konsumpcyjne przez silny wzrost zakupów odzieży i obuwia, ale zdecydowanie ograniczyli swoje zainteresowanie zakupem dóbr trwałego użytku (a można było się spodziewać wzrostu zainteresowania zakupem sprzętu RTV ze względu na mistrzostwa świata w piłce nożnej).

Obserwując konsumpcyjne decyzje gospodarstw domowych od początku 2014 r. można założyć, że w całym 2014 r. ich rosnące dochody i poprawiająca się sytuacja na rynku pracy (dane dotyczące stopy bezrobocia w maju wyraźnie to potwierdzają) będą oddziaływały na wzrost konsumpcji, ale nie w stopniu wynikającym ze wzrostu dochodów konsumentów. Zapewne doświadczenia wynikające z osłabienia gospodarczego wpłynęły na utrzymanie podwyższonej skłonności do oszczędzania, a tym samym na trwalsze ograniczenie skłonności gospodarstw domowych do konsumpcji. To ważny sygnał dla RPP, informujący że po stronie popytu indywidualnego nie ma zagrożenia inflacyjnego.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kalkulatory Budowlane

Kalkulatory Budowlane to bezpłatne narzędzie przydatne dla każdego, kto rozpoczyna budowę domu, remont lub wykończenie mieszkania. Za jego pomocą w kilka minut obliczysz, jakie będą koszty Twojej inwestycji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »