| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Wiadomości > Wzrost sprzedaży detalicznej - maj 2014

Wzrost sprzedaży detalicznej - maj 2014

Wzrost sprzedaży detalicznej w maju 2014 roku wynosił - zgodnie z danymi podanymi przez Główny Urząd Statystyczny - 3,8 proc. Sprzedaż detaliczna, czyli konsumpcja gospodarstw domowych, rośnie stosunkowo wolno.

Mimo poprawy sytuacji na rynku pracy i wzrostu wynagrodzeń (o ponad 4 proc. w ciągu 5 miesięcy 2014 r.) skłonność do konsumpcji gospodarstw domowych rośnie dość wolno (poza kwietniem, ale to efekt świąt), ale systematycznie - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!

Z badań GUS dotyczących koniunktury konsumenckiej wynika, że gospodarstwa domowe zmieniły swoje podejście do gospodarowania rosnącymi dochodami. Coraz lepiej oceniają swoją sytuację finansową, a także swoje możliwości oszczędzania. Jednak, jak wskazują na to dane dotyczące sprzedaży detalicznej, nie przekładają tej poprawy na zdecydowane zwiększenie skłonności do konsumpcji. Widać to wyraźnie patrząc na dynamikę sprzedaży w poszczególnych grupach produktów - gospodarstwa domowe potwierdzają swoje rosnące możliwości konsumpcyjne przez silny wzrost zakupów odzieży i obuwia, ale zdecydowanie ograniczyli swoje zainteresowanie zakupem dóbr trwałego użytku (a można było się spodziewać wzrostu zainteresowania zakupem sprzętu RTV ze względu na mistrzostwa świata w piłce nożnej).

Obserwując konsumpcyjne decyzje gospodarstw domowych od początku 2014 r. można założyć, że w całym 2014 r. ich rosnące dochody i poprawiająca się sytuacja na rynku pracy (dane dotyczące stopy bezrobocia w maju wyraźnie to potwierdzają) będą oddziaływały na wzrost konsumpcji, ale nie w stopniu wynikającym ze wzrostu dochodów konsumentów. Zapewne doświadczenia wynikające z osłabienia gospodarczego wpłynęły na utrzymanie podwyższonej skłonności do oszczędzania, a tym samym na trwalsze ograniczenie skłonności gospodarstw domowych do konsumpcji. To ważny sygnał dla RPP, informujący że po stronie popytu indywidualnego nie ma zagrożenia inflacyjnego.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

OMEGA Kancelarie Prawne

Ekspert w dziedzinie ubezpieczeń i odszkodowań

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »