| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Pomoc prawna > Instytucje państwowe > Rzecznik Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta dba o przestrzeganie praw pacjentów oraz reaguje w każdej sytuacji, w której prawa pacjentów są naruszane. Ma też zapewniać pomoc osobom, które ucierpiały na skutek błędów oraz wypadków medycznych.

Obecnie Rzecznikiem Praw Pacjenta jest Pani Krystyna Barbara Kozłowska, która została powołana 2 października 2009 r. przez Prezesa Rady Ministrów.

Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, który ochroni prawa pacjentów określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z dnia 31 marca 2009 r.). Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

Czym zajmuje się Rzecznik Praw Pacjenta?

• prowadzi postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów;
• opracowuje i przedkłada Radzie Ministrów projekty aktów prawnych, które dotyczą ochrony praw pacjenta;
• występuje do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych odnośnie ochrony praw pacjenta
• opracowuje i wydaje publikacje oraz programy edukacyjne, które  popularyzują wiedzę o ochronie praw pacjenta;
• współpracuje z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
• przedstawia właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
• współpracuje z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
• analizuje skargi pacjentów w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
• wykonuje inne zadania określone w przepisach prawa lub które zostały zlecone przez Prezesa Rady Ministrów.

Co roku Rzecznik Praw Pacjentów sporządza sprawozdanie, które przyjmuje Rada Ministrów po czym kieruje je do Sejmu, aby zostało potwierdzone.

Skargi do Rzecznika Praw Pacjentów

Przyjmowanie skarg i wniosków w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta odbywa się w portierni Biura. Prawo do składania skarg, petycji oraz wniosków przysługuje każdemu, nie tylko obywatelom polskim, ale także obywatelom innych państw oraz osobom nie mającym obywatelstwa żadnego państwa.

Zobacz również: Jak działa Rzecznik Praw Pacjenta?

Skargi i wnioski mogą być wnoszone:

• pisemnie;
• telegraficznie lub za pomocą dalekopisu;
• za pomocą telefaksu;
• za pomocą poczty elektronicznej
• ustnie

W każdy wtorek w godzinach od 15:00 do 17:00 można spotkać się osobiście z Rzecznikiem Praw Pacjentów.
Pisemne wnioski z prośbą o spotkanie z Rzecznikiem trzeba złożyć za pośrednictwem poczty tradycyjnej, poczty elektronicznej bądź osobiście.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Rzecznika Praw Pacjentów powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.
Rzecznika Praw Pacjentów powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Renata Świgońska

Prawnik, Tłumacz Przysięgły J. Angielskiego i J. Niemieckiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »