| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Pomoc prawna > Mediacja arbitraż > Mediacje konsumenckie

Mediacje konsumenckie

Mediacja jest alternatywną wobec sądowej metodą rozstrzygania sporów, umożliwiającą zaangażowanym w konflikt dwóm stronom osiągnięcie porozumienia.

  • nieprawidłowo wykonaną usługą,
  • złą jakością produktu,
  • wadliwym towarem,
  • odmową uznania złożonej reklamacji
  • zwłoką w dostarczeniu produktu,
  • zwłoką w świadczeniu usługi,
  • przedsiębiorstwo, producent, usługodawca lub sprzedawca –jako jedna ze stron,
  • konsument-jako druga ze stron.

Mediacja jest dobrowolna czyli obie strony muszą się zgodzić na jej przeprowadzenie.

Zobacz również serwis: Sprawy rodzinne

Mediator jest osobą trzecią i jest po to aby prowadzić mediację tak aby obie strony mogły przedstawić swoje rację i skłonić je do ugodowego rozstrzygnięcia sporu.

Mediator powinien zachować bezstronność przy prowadzeniu mediacji.

Z przebiegu mediacji mediator sporządza protokół. Jeżeli strony doszły do ugody, zamieszcza się ją w protokole. Jeżeli zaś strony nie doszły do ugody, mediator w protokole stwierdza niemożność jej podpisania. Po zawarciu ugody mediator przekazuje protokół do sądu, po czym sąd przeprowadza postępowanie w sprawie zatwierdzenia ugody. Po zatwierdzeniu ugody ma ona moc prawną ugody zawartej przed sądem.

Zobacz również serwis: Konsument i umowy

  • Federacja Konsumentów
  • Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
  • Inspekcja Handlowa

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U.z 1964r., Nr 43, poz. 296)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Jankowski

Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »