| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Pomoc prawna > Mediacja arbitraż > Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich

Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich

Postępowanie toczone przed arbitrem może się zakończyć ugodą lub też wygraną jednej ze stron. Jeżeli bank przegra, nie ma on możliwości odwołania się od decyzji arbitra.

Rodzaje rozstrzyganych spraw

Spory pomiędzy konsumentami (klientami banków) a bankami:

  • w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta,
  • powstałe po dniu 1 lipca 2001 r., których wartość nie przekracza 8 000 zł (dotyczy to wartości sporu, a nie umowy).

Wykorzystywane formy ADR

Zobacz również: Alternatywne metody rozstrzygania sporów konsumenckich

Arbitraż

Jak wszcząć postępowanie?

Wszczęcie postępowania przed Arbitrem Bankowym następuje na wniosek konsumenta. Wniosek taki powinien mieć formę pisemną i zawierać:

  • wskazanie stron sporu,
  • określenie wartości przedmiotu sporu,
  • określenie żądania.

Konsument powinien dołączyć również dokument potwierdzający zakończenie procedury reklamacyjnej lub oświadczenie, że w terminie 30 dni nie uzyskał odpowiedzi na złożoną przez siebie skargę.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Koszty postępowania

Przed rozpoczęciem postępowania należy uiścić opłatę w wysokości 50 zł. Jeżeli wartość sporu jest niższa niż 50 zł, to wysokość opłaty zostaje obniżona do 20 zł.

W przypadku wygranej konsumenta bank przegrywający sprawę zobowiązany jest zwrócić mu równowartość wniesionej przez niego opłaty. Jeżeli zaś została zawarta ugoda, konsument otrzymuje zwrot połowy wpłaconej kwoty.

Ostateczność wydanych decyzji

Postępowanie toczone przed arbitrem może się zakończyć ugodą lub też wygraną jednej ze stron. Jeżeli bank przegra, nie ma on możliwości odwołania się od decyzji arbitra. Z kolei w przypadku wygranej banku konsument ma prawo skierować sprawę do sądu powszechnego. W takiej sytuacji rozstrzygnięcie arbitra obie strony mogą potraktować jako opinię prawną.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie internetowej Związku Banków Polskich www.zbp.pl w zakładce „Arbiter Bankowy”.

Zobacz również: Dochodzenie roszczeń konsumenckich przed stałymi sądami polubownymi

Tekst pochodzi z poradnika: "Rozstrzyganie sporów konsumenckich" wydanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »