| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Pomoc prawna > Urzędy > Terminy załatwiania spraw w urzędzie

Terminy załatwiania spraw w urzędzie

Sprawy są załatwiane w urzędzie w drodze postępowania administracyjnego. Postępowanie to jest uregulowane w Kodeksie postępowania administracyjnego. W jakim terminie musi zostać załatwiona sprawa w urzędzie?

Załatwianie spraw bez zbędnej zwłoki

Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.

Prawem obywatela jest zatem terminowe załatwianie jego spraw przez urząd. Pierwszą regulacją dotyczącą załatwiania spraw w urzędzie jest dokonywanie tego niezwłocznie, bez zbędnej zwłoki. Jednak taki obrót sprawy jest możliwy tylko w pewnych, korzystnych okolicznościach. Niezwłoczne załatwienie sprawy może mieć miejsce jeżeli urząd posiada wszystkie niezbędne informacje potrzebne do załatwienia sprawy lub gdy do załatwienia sprawy nie trzeba zbierać dowodów, informacji lub wyjaśnień.

Takie załatwienie sprawy jest jednak rzadko możliwe do przeprowadzenia.

Terminy załatwienia sprawy

Jeżeli urząd do rozstrzygnięcia sprawy musi zebrać materiał dowodowy i wyjaśnienia dotyczące wątpliwości sprawy – urząd ma na te czynności oraz na rozstrzygnięcie sprawy miesiąc czasu.

W przypadku sprawy skomplikowanej urząd informuje obywatela o tym, że będzie potrzebował więcej czasu na rozpatrzenie sprawy. Organ administracji ma wtedy 2 miesiące na załatwienie sprawy.

W przypadku odwołania się od decyzji do organu wyższego stopnia, organ ten ma miesiąc czasu na rozstrzygnięcie sprawy.

Zobacz: Skarga na bezczynność organu bardziej skuteczna?

Przekroczenie terminów

Urząd spodziewając się przekroczenia terminów na załatwienie sprawy powinien powiadomić o tym zainteresowanego. W powiadomieniu powinny znaleźć się przyczyny zwłoki i wskazanie nowego terminu do załatwienia sprawy.

Przekroczenie terminów może być spowodowane wieloma przyczynami. Może być to m.in. niedostarczenie przez samego zainteresowanego odpowiednich dokumentów, które był zobowiązane dostarczyć, albo z przyczyn obiektywnych takich jak zniszczenie urzędu spowodowane wichurą czy powodzią. 

Do terminów na załatwienie sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Jeżeli urząd nie załatwi sprawy w określonym terminie lub na przewlekłe prowadzenie postępowania stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia. Jeżeli nie ma takiego organu – strona może wezwać organ do usunięcia naruszenia prawa.

Zobacz serwis: Postępowanie administracyjne

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Welsyng

Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »