| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Powiat > ABC Powiatu > Jak uchwala się budżet powiatu?

Jak uchwala się budżet powiatu?


Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Jako taka jednostka prowadzi on własną politykę finansową. Podstawowym dokumentem w zakresie finansów powiatu jest budżet. Uchwala go rada powiatu ale wykonuje zarząd.

Budżet, a właściwie uchwała budżetowa, stanowi podstawę polityki finansowej powiatu. Warto wiedzieć w jakim trybie jest ona uchwalana oraz kto ma prawo zgłaszać jej projekt.

Projekt

Za złożenie projektu uchwały budżetowej odpowiedzialny jest zarząd powiatu. Inicjatywa uchwałodawcza w tym zakresie należy do wyłącznych kompetencji zarządu. Oznacza to tyle, że żaden inny organ powiatu nie może wystąpić za projektem uchwały.

Co więcej zarząd powiatu jako jedyny organ może występować z wnioskiem o zmianę uchwały budżetowej.

Uchwała

Budżet uchwalany jest w formie uchwały. Natomiast organem prawodawczym w powiecie jest rada powiatu. W związku z tym przygotowany przez zarząd powiatu projekt musi trafić pod obrady rady.

Rada powiatu określa tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, ustalając w szczególności:

  • obowiązki jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad projektem budżetu powiatu,
  • wymaganą przez radę powiatu szczegółowość projektu, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
  • wymagane materiały informacyjne, które zarząd powiatu powinien przedstawić radzie powiatu wraz z projektem uchwały budżetowej,
  • terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu powiatu.

Budżet powiatu jest uchwalany przez radę powiatu na rok kalendarzowy.

Nie uchwalenie

Rada powiatu nie ma obowiązku uchwalić przedłożonego przez zarząd budżetu. Rada powiatu tylko wtedy głosuje za projektem budżetu gdy się z nim zgadza. Co zatem z sytuacją gdy rada nie uchwali budżetu.

W przypadku nieuchwalenia budżetu do końca poprzedniego roku, do czasu uchwalenia budżetu przez radę powiatu, nie później jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie powiatu.

W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, do 30 marca, regionalna izba obrachunkowa ustala budżet powiatu najpóźniej do dnia 30 kwietnia roku budżetowego.

Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek Tłumaczenia i szkolenia językowe

Skrivanek jest agencją translatorską, która oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu tłumaczeń i szkoleń językowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »