| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Powiat > ABC Powiatu > Czy powiat może mieć swój majątek?

Czy powiat może mieć swój majątek?

Zgodnie z przepisami prawa powiat ma osobowość prawną. Wszystkie zadania nałożone na niego przez ustawy na własny rachunek i odpowiedzialność. Abby wykonywać swoją działalność powiat musi mieć także swój majątek.

Co to jest mienie powiatowe

Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne.

Powiatowymi osobami prawnymi są natomiast samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają wprost taki status, oraz te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie odrębnych ustaw wyłącznie przez powiat.

Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych.

Skarbnik

Za majątek powiatu odpowiedzialny jest zarząd powiatu. W tym celu starosta wyznacza skarbnika powiatu. Desygnowany na skarbnika kandydat musi być jednak zatwierdzony przez radę powiatu.

Skarbnik może brać udział w pracach zarządu, rady powiatu oraz komisji rady powiatu. Ma jednak w nich jedynie głos doradczy. Samemu zaś nie może podejmować żadnych działań.

Zadaj pytanie: Forum

Kto składa oświadczenia

W wypadku osób prawnych, jak również jednostek samorządu terytorialnego, istotny jest sposób reprezentacji tych podmiotów.

Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie powiatowym oświadczenia woli w imieniu powiatu składają co do zasady dwaj członkowie zarządu powiatu. Oświadczenia takie mogą także składać członek zarządu i specjalnie powołany do tego pełnomocnik. W każdym jednak przypadku w imieniu powiatu muszą działać dwie osoby.

Dodatkowo zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu.

Zobacz: Sprawy urzędowe

Kontrasygnata

Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub osoby przez niego upoważnionej.

Skarbnik może jednak zawsze odmówić kontrasygnaty. Skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu i regionalnej izby obrachunkowej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Wilk

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »