REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy posiedzenia rady powiatu są dostępne dla wszystkich?

Marta Wrzosek
Obywatele mają prawo wstępu na posiedzenia rady powiatu, ale mogą również filmować, nadrywać dźwięk, zasięgać informacji zawartych w dokumentach, protokołach czy sprawozdaniach.
Obywatele mają prawo wstępu na posiedzenia rady powiatu, ale mogą również filmować, nadrywać dźwięk, zasięgać informacji zawartych w dokumentach, protokołach czy sprawozdaniach.

REKLAMA

REKLAMA

Obrady rady powiatu są jawne i dostępne dla wszystkich obywateli. Dlatego jednym z obowiązków organów samorządu terytorialnego jest zapewnienie warunków, które umożliwią jak najpełniejsze skorzystanie osobom zainteresowanym z ich uprawnienia.

Posiedzenia rady powiatu

REKLAMA

Przewodniczący rady powiatu zwołuje sesję rady co najmniej raz na trzy miesiące. Istnieje również możliwość zwołania tzw. nadzwyczajnej sesji, uprawnienie do czego posiada zarząd powiatu oraz ¼ składu rady powiatu.

Zawiadomienie o nadzwyczajnej sesji rady powiatu powinno zawierać porządek obrad i projekty uchwał, a także określenie terminu sesji (tj. datę, godzinę), a także dokładne miejsce, w którym odbędzie się sesja.

Prawo wstępu na sesję rady powiatu

Uprawnienie do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej (czyli m.in. rad powiatu), zostało nam zagwarantowane w Konstytucji. Oznacza to, że obywatele mają prawo wstępu na posiedzenia rady powiatu, ale mogą również filmować, nadrywać dźwięk, zasięgać informacji zawartych w dokumentach, protokołach czy sprawozdaniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kompetencje i zadania rady powiatu

REKLAMA

Ważne jest również to, że korzystając z przysługujących nam uprawnień, nie musimy wskazywać przyczyn, z racji których chcemy uzyskać takie, a nie inne informacje. Dane dotyczące działalności rad powiatu są jawne, a organy samorządu terytorialnego mają obowiązek je rozpowszechniać.

Oczywiście, uprawnienie to nie jest bezwzględne, to znaczy musimy liczyć się z tym, że prawo wstępu na posiedzenie rady czy dostępu do pewnych dokumentów, zostanie ograniczone. Odmowę urzędnicy powinni jednak uzasadnić.

Jawność sesji rady powiatu

Co do zasady jednak, sesje rady powiatu są jawne. Jawność zapewnia się m.in. poprzez:

1. podanie informacji o miejscu, terminie i porządku obrad do publicznej wiadomości;

2. umożliwienie publiczności obserwowania obrad;

3. udostępnienie do wglądu protokołów, sprawozdań z obrad;

4. umieszczanie informacji na stronach internetowych.

Udzielenie informacji publicznych, o które występują zainteresowani obywatele powinno nastąpić niezwłocznie, czyli w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Jeżeli udostępnienie informacji w danym momencie będzie niemożliwe, należy o tym powiadomić wnioskodawcę. Termin otrzymania informacji nie może jednak przekroczyć 2 miesięcy.

Zobacz również serwis: Rada powiatu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

1500,00 zł dla ucznia w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, kiedy złożyć wniosek, by otrzymać część pieniędzy już w wakacje.

Katalog świadczeń mających wspomóc rodziców w wychowaniu dzieci się poszerza – 800 plus, Dobry Start, dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego, samotnego wychowywania dziecka, na dojazdy. Na początku roku szkolnego przelew dla niektórych rodziców może wynieść nawet 1500,00 zł.

Likwidacja CBA - projekt ustawy już jest! Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, powstanie CBZK

Projekt ustawy likwidującej Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA) rząd ma przyjąć w II kwartale 2024 r. Tak wynika z informacji umieszczonych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Większość zadań CBA zostanie przekazana policji, tj. do nowego Centralnego Biura Zwalczania Korupcji (CBZK).

Najdroższa profilaktyka jest i tak tańsza niż najtańsze leczenie. Regulacje prawne zgłoszenia badania działania wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro

5 lat projektowanie leku; 5 lat badań klinicznych; 5 lat czasu koncernu na komercjalizację leku; 5 lat rynkowego życia produktu. Życie leku na rynku to co do zasady tylko ułamek życia leku. A jak wyglądają procedury w przypadku wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro (czyli w laboratorium). Tekst przybliża trudne obowiązki badacza i sponsora i rynek europejski wyrobów medycznych.

REKLAMA

Co robić, gdy urodzi Ci się dziecko. Jeśli nie zrobisz tej rzeczy w ciągu 21 dni, urzędnik sam wybierze imię dla niemowlaka

Gdy urodzi Ci się dziecko, pierwszym krokiem jest zgłoszenie tego faktu do odpowiedniego Urzędu Stanu Cywilnego. Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże ci jego numer PESEL i zamelduje je. Jeśli chcesz zgłosić urodzenie dziecka przez internet, potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu. Te narzędzia pozwalają potwierdzić twoją tożsamość.

Klamka zapadła. PE zatwierdził przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku

Klamka zapadła. UE zatwierdziła przedłużenie dostępu ukraińskich produktów do europejskiego rynku. 

Formuła 2015 r. Kto zdaje tą maturę w maju 2024 r.? Na jakich arkuszach? Jakie wymogi?

Formuła 2015 r. jest mniej popularną formą egzaminu maturalnego niż Formuła 2023 r. Kto zdaje ten egzamin? Gdzie znajdzie wymogi egzaminacyjne?

Formuła 2023 r. Kto zdaje? Jakie arkusze egzaminacyjne? Jakie wymogi?

Na egzaminie maturalnym jest Formuła 2023 i Formuła 2015 r. Zdecydowana większość maturzystów podlega egzaminowi w "Formule 2023". Co charakteryzuje ten egzamin?

REKLAMA

Kto zdaje Formułę 2023, a kto Formułę 2015? [Matura 2024 r. i dwa rodzaje egzaminu]

W 2024 r. egzamin maturalny będzie przeprowadzany w dwóch formułach: w Formule 2023 oraz w Formule 2015.

Matura 2024. Co można zabrać na salę? A co trzeba mieć?

Egzaminy maturalne zbliżają się wielkimi krokami. Przypominamy, co można zabrać na salę, a co obowiązkowo trzeba mieć. 

REKLAMA