| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Czytaj także

Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy urzędowe > Powiat > Rada powiatu > Czy posiedzenia rady powiatu są dostępne dla wszystkich?

Czy posiedzenia rady powiatu są dostępne dla wszystkich?

Obrady rady powiatu są jawne i dostępne dla wszystkich obywateli. Dlatego jednym z obowiązków organów samorządu terytorialnego jest zapewnienie warunków, które umożliwią jak najpełniejsze skorzystanie osobom zainteresowanym z ich uprawnienia.

Przewodniczący rady powiatu zwołuje sesję rady co najmniej raz na trzy miesiące. Istnieje również możliwość zwołania tzw. nadzwyczajnej sesji, uprawnienie do czego posiada zarząd powiatu oraz ¼ składu rady powiatu.

Zawiadomienie o nadzwyczajnej sesji rady powiatu powinno zawierać porządek obrad i projekty uchwał, a także określenie terminu sesji (tj. datę, godzinę), a także dokładne miejsce, w którym odbędzie się sesja.

Uprawnienie do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej (czyli m.in. rad powiatu), zostało nam zagwarantowane w Konstytucji. Oznacza to, że obywatele mają prawo wstępu na posiedzenia rady powiatu, ale mogą również filmować, nadrywać dźwięk, zasięgać informacji zawartych w dokumentach, protokołach czy sprawozdaniach.

Zobacz również: Kompetencje i zadania rady powiatu

Ważne jest również to, że korzystając z przysługujących nam uprawnień, nie musimy wskazywać przyczyn, z racji których chcemy uzyskać takie, a nie inne informacje. Dane dotyczące działalności rad powiatu są jawne, a organy samorządu terytorialnego mają obowiązek je rozpowszechniać.

Oczywiście, uprawnienie to nie jest bezwzględne, to znaczy musimy liczyć się z tym, że prawo wstępu na posiedzenie rady czy dostępu do pewnych dokumentów, zostanie ograniczone. Odmowę urzędnicy powinni jednak uzasadnić.

Co do zasady jednak, sesje rady powiatu są jawne. Jawność zapewnia się m.in. poprzez:

1. podanie informacji o miejscu, terminie i porządku obrad do publicznej wiadomości;

2. umożliwienie publiczności obserwowania obrad;

3. udostępnienie do wglądu protokołów, sprawozdań z obrad;

4. umieszczanie informacji na stronach internetowych.

Udzielenie informacji publicznych, o które występują zainteresowani obywatele powinno nastąpić niezwłocznie, czyli w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Jeżeli udostępnienie informacji w danym momencie będzie niemożliwe, należy o tym powiadomić wnioskodawcę. Termin otrzymania informacji nie może jednak przekroczyć 2 miesięcy.

Zobacz również serwis: Rada powiatu

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Obywatele mają prawo wstępu na posiedzenia rady powiatu, ale mogą również filmować, nadrywać dźwięk, zasięgać informacji zawartych w dokumentach, protokołach czy sprawozdaniach.
Obywatele mają prawo wstępu na posiedzenia rady powiatu, ale mogą również filmować, nadrywać dźwięk, zasięgać informacji zawartych w dokumentach, protokołach czy sprawozdaniach.

Przewodnik po zmianach przepisów 2017/201849.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK