| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Powiat > Starostwo > Jak uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków?

Jak uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków?

Zarówno wypis jak i wyrys z ewidencji są niezbędne w wielu czynnościach dotyczących obrotu nieruchomościami (np. założenia księgi wieczystej, czy zawarcia umowy przed notariuszem).

Poziom trudności: niski

Koszt: zmienny- od 12 zł do kilkuset

147,00 złInstrukcja egzekucyjna dla urzędów gmin i miast oraz biur związków międzygminnych

Wymagane dokumenty : wniosek o wydanie wypisy i wyrysu z ewidencji

Krok 1: oznaczenia ewidencyjne

Aby skutecznie wnieść o wypis/wyrys z ewidencji gruntów i budynków musimy znać numer ewidencyjny działki.

Nr działki, nr arkusza mapy, nazwę obrębu.

Powinien znajdować się:

  • W księdze wieczystej ( o ile ją posiada)
  • W umowie notarialnej kupna nieruchomości

Jeśli nie dysponujemy tymi dokumentami, możemy zgłosić się do Starostwa Powiatowego, i działu prowadzącego ewidencję- powinniśmy tam uzyskać odpowiednie informacje.

Krok 2.1- wypełnianie formularza

Nie musimy być właścicielem nieruchomości, ani posiadać do niej innego prawa (np. użytkowania wieczystego czy dzierżawy)- musimy mieć interes prawny w uzyskaniu danych z ewidencji.

Oznaczenie wnioskodawcy : Imię nazwisko i adres (lub firma – pełna i siedziba).

Oznaczenie organu:

  • Starostwo powiatowe w ….. Wydział – nazwy wydziałów są różne np. geodezji i katastru – do sprawdzenia na stronie internetowej starostwa.
  • Adres urzędu.

Krok 2.2. -zakres wniosku

Oznaczamy czy potrzebujemy wypisu czy (i) wyrysu z ewidencji.

Następnie musimy oznaczyć dokładnie działkę, której dotyczyć ma wypis/wyrys – podając nr działki, nr karty mapy, obręb, gminę oraz miejscowość, w której się znajduje.

Krok 2.3 : uzasadnienie

W odróżnieniu od np. ksiąg wieczystych- wniosek o wypis i wyrys trzeba uzasadnić. Musimy wskazać w jakim celu potrzebujemy danych z operatu, może to być:

  • postępowanie sądowe (np. o zasiedzenie nieruchomości
  • założenie księgi wieczystej,
  • zawarcie aktu notarialnego (np. sprzedaży darowizny)
  • ujawnienie budynku w księdze wieczystej
  • itp.

UWAGA: Pamiętaj o podpisaniu wniosku.

Krok 3: opłaty

Nie otrzymamy dokumentów bez wniesienia opłaty. Aby przyspieszyć postępowanie wnieśmy je wraz ze złożeniem wniosku.

Opłaty wynoszą :

  • Za wypis z ewidencji
    • za pierwszą działkę, budynek lub lokal zapłacimy 12 zł
    • każdą następną działkę, budynek lub lokal dodatkowo 6 zł.
  • za wypis i wyrys z operatu ewidencyjnego :
    • za pierwszą działkę, budynek lub lokal 120 zł
    • każdą następną działkę, budynek lub lokal dodatkowo 12 zł.

Uwagi:

- wypis/wyrys jest niezbędny w wielu czynnościach związanych z obrotem nieruchomościami

- ewidencja przekształca się w kataster nieruchomości

Aktualizacja: 03.08.2011

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zarówno wypis jak i wyrys z ewidencji są niezbędne w wielu czynnościach dotyczących obrotu nieruchomościami.
Zarówno wypis jak i wyrys z ewidencji są niezbędne w wielu czynnościach dotyczących obrotu nieruchomościami.

Poradnik Gazety Prawnej249,00 zł
avatar

2013-06-06 16:05 Zgłoś

Witam. Jestem na etapie kupna mieszkania (do którego nalezy drobny udział w gruncie) . Notariusz chce odpis z księgi wieczystej i wypis z ewidencji gruntów. Odpis z księgi wieczystej załatwiłem od ręki, natomiast Pani w geodezji zapytała czy jestem właścicielem, Jak oznajmiłem ze nie to odesłała mnie z kwitkiem. Teraz sie zastanawiam czy wystarczy właściciel obecnego mieszkania, czy muszę wszystkich współwłaścicieli działki zebrać?

avatar

2012-02-09 11:06 Zgłoś

Orzeczeniem Sądu w spadku 3 osoby otrzymały działkę w 1/3 części każdy. W związku z orzeczeniem tyrzeba dokonać zmiany w ewidencji gruntów. W poprzednich latach na podstawie orzeczenia Sądu Decyzją Urzedu Powiatowego nanoszono zmiany w ewidencji gruntów, a na tej podstawie w księdze wieczystej i odpowiednio pod względem gterytorialnym - urzęzie gminy.Popstepowanie przekształceniowe było urzędowe i w związku z tym nieodpłatne. Aktualnie, czy jest możliwość zalegalizowania zmiany nieodpłatnie? W księgach wieczystych żądają opłaty po 150 zł od każdej osoby, czyli 450 zł. Nie chcę ponosić kosztów za wszystkich współwłaścicieli i w związku z tym oprócz orzeczenia Sądowego stan prawny pozostaje nie zalegalizowany w ewidencji gruntów i KW. Czy jest możliwość zalegalizowania drogą urzędową - bez kosztów? Kto z Państwa może mi fachowo doradzić?.

avatar

2010-07-29 18:04 Zgłoś

Zupełnie inaczej wygląda to w Poznaniu. Właśnie załatwiałam taki dokument jako pełnomocnik. Żadnych problemów, dotrzymany termin, pomocni urzędnicy. Wszystko jawnie i bez najmniejszych znajomości.

HITY INFORU

TERMINARZ

SIE01
TydzieńPWŚCPSN
3128293031123
3245678910
3311121314151617
3418192021222324
3525262728293031

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia

Eksperci infor.pl

Bush Taxi Off-Road Centre

Firma Bush Taxi to centrum sprzedaży oraz montażu profesjonalnych akcesoriów przeznaczonych do wszystkich pojazdów terenowych.

Zostań ekspertem Infor.pl »