| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Powiat > Zadania powiatu > Opłaty za usunięcie statków i innych obiektów pływających w 2018 r.

Opłaty za usunięcie statków i innych obiektów pływających w 2018 r.

Minister Rozwoju i Finansów wydał obwieszczenie, w którym określił maksymalną stawkę opłat za usunięcie i przechowanie statków lub innych obiektów pływających w 2018 r. Stawka, która będzie obowiązywała w 2018 r. nieznacznie wzrosła w stosunku do obowiązującej w 2017 r.

Kwestie związane z usuwaniem i przechowywaniem statków i innych obiektów pływających zostały uregulowane w rozdziale 6 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.

Zgodnie z art.30 w/w ustawy, statek lub inny obiekt pływający może zostać usunięty z obszaru wodnego, w sytuacji gdy nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób albo gdy prowadziła go osoba znajdująca się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka. Decyzję o usunięciu statku lub obiektu pływającego podejmuje policjant.

Jeżeli statek lub inny obiekt pływający jest usuwany to w konsekwencji tego należy wprowadzić go do  strzeżonego portu lub do przystani. W sytuacji gdy nie ma dostatecznie blisko strzeżonego portu lub przystani pozostawia się go na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do chwili uiszczenia opłat za jego usunięcie i przechowywanie. Usuwanie statków lub innych obiektów pływających należy do zadań własnych powiatu.

Wysokość opłat

Wysokość opłat za usunięcie statku lub innego obiektu pływającego ustala rada powiatu, w drodze uchwały. Musi przy tym przestrzegać wyznaczonej przez Ministra Finansów maksymalnej stawki. W 2018 r. maksymalne opłaty za usunięcie statku lub innego obiektu pływającego wynosić będą:

  • za usunięcie roweru wodnego lub skutera wodnego – 56 zł oraz za każdą dobę jego przechowywania – 19 zł;
  • za usunięcie poduszkowca – 107 zł oraz za każdą dobę jego przechowywania – 35 zł;
  • za usunięcie statku o długości kadłuba do 10 m – 129 zł oraz za każdą dobę jego przechowywania – 56 zł;
  • za usunięcie statku o długości kadłuba do 20 m – 160 zł oraz za każdą dobę jego przechowywania – 107 zł;
  • za usunięcie statku o długości kadłuba powyżej 20 m – 212 zł oraz za każdą dobę jego przechowywania – 160 zł.

Wysokość tych opłat jest corocznie waloryzowana o wskaźnik cen i towarów w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Opłaty, o których mowa stanowią dochód własny powiatu.

Koszty związane z usunięciem, przechowywaniem ponosi osoba będąca właścicielem statku lub obiektu pływającego, w chwili wydania decyzji o usunięciu lub przechowaniu. Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje starosta.

Jeżeli w chwili usunięcia statek lub inny obiekt pływający znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów.

Termin na zapłatę kosztów to 30 dni od dnia, w którym decyzja o zapłacie kosztów stała się ostateczna. Po upływie 30 dni naliczane są ustawowe odsetki. Należności te wraz z odsetkami podlegają egzekucji administracyjnej.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 656 z późn. zm.)

Obwieszczenie Ministra Finansów i Rozwoju w sprawie maksymalnych opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających w 2018 r. (M.P. z 2017 r. poz. 769)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Filip Barański

Prawnik, specjalista w zakresie obsługi prawnej podmiotów gospodarczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK