| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Powiat > Zarząd powiatu > Kto może być członkiem zarządu powiatu?

Kto może być członkiem zarządu powiatu?

W skład zarządu powiatu wchodzi od 3 do 5 osób, w tym przewodniczący zarządu – starosta oraz wicestarosta. Zarząd powoływany jest przez radę powiatu. Jakie warunki należy spełnić, aby móc zostać członkiem zarządu powiatu?

Zarząd wybierany jest w liczbie od 3 do 5 osób przez radę powiatu. W jego skład wchodzą: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu. Wybór zarządu powiatu powinien nastąpić w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

Starosta wybierany jest bezwzględną większością głosów przez radę powiatu, w głosowaniu tajnym. Natomiast wicestarosta i pozostali członkowie wybierani są zwykłą większością głosów.

Jeżeli rada powiatu, w ciągu 3 miesięcy nie wybierze zarządu, zostaje rozwiązana z mocy prawem i przeprowadzane są wybory przedterminowe.

Zobacz również: Co to jest zarząd powiatu?

Ustawa o samorządzie powiatowym wskazuje, że członkiem zarządu może być wyłącznie obywatel polski. Oczywiście dopuszczalne jest, aby członek zarządu miał obywatelstwo innego państwa, obok obywatelstwa polskiego.

Kolejnym wymogiem jest zakaz łączenia stanowisk. Wyżej powołana ustawa o samorządzie powiatowym zawiera zakaz łączenia członkostwa w zarządzie powiatu z:

1. członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego (tj. gminy lub województwa);

2. zatrudnieniem w administracji rządowej;

3. mandatem posła albo senatora.

Przez zatrudnienie w administracji rządowej należy rozumieć stałe świadczenie pracy, odnosi się do wszystkich stanowisk, zarówno tych merytorycznych, jak i technicznych. Nie ma możliwości otrzymania bezpłatnego urlopu na czas pełnienia funkcji członka zarządu powiatu. Będąc zatrudnionym w administracji rządowej można jedynie ubiegać się o tą funkcję, jednak po dokonaniu wyboru przez radę powiatu, należy zrezygnować z zatrudnienia w administracji publicznej.

Sankcją za naruszenie zakazu łączenia funkcji jest wygaśniecie mandatu radnego (w gminie, powiecie bądź województwie), wójta, posła czy senatora.

Wygaśniecie mandatu powinno nastąpić niezwłocznie, w możliwie najszybszym terminie.

Zgodnie z treścią ustawy o pracownikach samorządowych, starostą może zostać osoba, która:

1) jest obywatelem polskim;

2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;

3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku;

4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Zobacz również serwis: Zarząd powiatu

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Góralski&Goss Legal

Góralski&Goss Legal to butikowa kancelaria prawna, specjalizująca się w doradztwie transakcyjnym i procesowym na rzecz dużych podmiotów gospodarczych, w szczególności firm z sektora ubezpieczeniowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »