| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Pozwy > Pozwy pracownicze > Roszczenie o odszkodowanie z tytułu niewłaściwego świadectwa pracy

Roszczenie o odszkodowanie z tytułu niewłaściwego świadectwa pracy

Pracodawca musi wydać odchodzącemu z pracy pracownikowi świadectwo pracy. Świadectwo pracy może jednak zawierać błędy. W takiej sytuacji pracownik może domagać się od pracodawcy naprawienia szkody, czyli odszkodowania z tytułu niewłaściwego świadectwa pracy. W tym celu musi skierować do sadu pracy stosowny pozew.

Błędne świadectwo pracy, albo brak świadectwa pracy, mogą powodować u pracownika szkodę. Bez tego dokumentu pracownik nie może bowiem podjąć nowej pracy. Naprawienie szkody w tym wypadku leży po stronie pracodawcy.

Roszczenie o odszkodowanie - właściwość sądu

Właściwym rzeczowo sądem do rozpatrywania tego rodzaju pozwów jest zawsze sąd rejonowy - wynika to z art. 461 par. 2 ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. 1964 nr 43 poz. 296). Natomiast właściwy miejscowo sąd może wybrać powód, bowiem w tym przypadku mamy do czynienia z właściwością przemienną sądu. Zgodnie z procedurą cywilną można wybrać:

  • sąd ogólnej właściwości pozwanego,
  • sąd miejsca wykonywania pracy,
  • sąd miejsca położenia zakładu pracy.

Świadectwo pracy - roszczenie pracownika

Powodem w takiej sprawie będzie zawsze pracownik. W pozwie musi on podać swoje imiona i nazwisko, a także dokładny adres zamieszkania a gdy zachodzi taka potrzeba również adres do doręczeń.

Wydanie świadectwa pracy - obowiązek pracodawcy

Pozwanym jest przy tego rodzaju pozwach pracodawca. Pracodawcą, jak wiadomo, może być zarówno osoba fizyczna, jak również inny podmiot prawa. W wypadku osoby fizycznej należy podać jej imiona i nazwiska a także firmę pod którą prowadzi działalność gospodarczą. Gdy pracodawcą jest jednostka organizacyjna, tedy trzeba podać jej nazwę oraz siedzibę. W pozwie należy podać adres podmiotu figurujący w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Żądanie pracownika

W treści żądania powód musi wnieść o zasądzenie na jego rzecz od pracodawcy odszkodowania. W tym miejscu może wnieść również o zwrot kosztów postępowania.

Wysokość odszkodowania

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141) pracownik może domagać się odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z powodu błędnego świadectwa pracy lub braku tegoż. Najdłuższy okres za jaki pracownik może dochodzić odszkodowania to 6 tygodni.

Uzasadnienie powództwa

W uzasadnieniu powód powinien przedstawić wszystkie dowody wskazujące na to, że świadectwo pracy nie zostało wydane lub że zawiera uchybienia. Powód powinien uzasadnić również wysokość odszkodowania oraz wykazać związek przyczynowy pomiędzy błędnym (brakiem) świadectwem a pozostawaniem bez pracy.

Podpis

Pozew powinien być podpisany. Pozew powinien ponadto zawierać wymienienie wszystkich załączników oraz być zaopatrzonym w datę oraz oznaczenie miejsca sporządzenia.

Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do zmiany tego dokumentu.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »