| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Bezpieczeństwo pracy > Bezpieczeństwo pracy Vademecum

Bezpieczeństwo pracy Vademecum

Jednym z najważniejszych obowiązków pracodawcy, ale i pracownika jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Tylko praca zgodna z zasadami bhp pozwala uniknąć wypadków w pracy i chorób zawodowych.

Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż 3m w świetle.

Zobacz także: Pomieszczenia w pracy- jakie warunki powinny spełniać

Ważnym elementem zapewnienia odpowiednich warunków bhp jest przestrzeganie zasad związanych z ogrzewaniem i wentylacją pomieszczeń pracy pracowników.

Pracodawca w pomieszczeniach pracy ma obowiązek zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy. Temperatura nie może być niższa niż 14 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C. W odniesieniu do wentylacji pracodawca ma obowiązek zapewnić wymianę powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych.

Zobacz także: Ogrzewanie i wentylacja w pomieszczeniach pracy

W pomieszczeniach stałej pracy pracodawca musi zapewnić oświetlenie dzienne, chyba że jest to niemożliwe lub niewskazane ze względu na technologię produkcji. Jednakże na zastosowanie oświetlenia wyłącznie elektrycznego pracodawca musi uzyskać zgodę właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydaną w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy.

Zobacz także: Oświetlenie w miejscu pracy

Wypadek w pracy

Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych, podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia lub w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy. Jest to pełna definicja wypadku przy pracy.

Zobacz także: Definicja wypadku przy pracy

Do najważniejszych zobowiązań pracodawcy należy zapewnienie rozwoju polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy. W razie wystąpienia wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek: podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym, ustalić okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom. Ponadto pracodawca musi niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy.

Zobacz także: Obowiązki pracodawcy w przypadku wystąpienia wypadku przy pracy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Wójcik

Doradca techniczny firmy Altax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »