| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Bezpieczeństwo pracy > Obowiązki pracodawcy w zakresie bhp wobec telepracownika

Obowiązki pracodawcy w zakresie bhp wobec telepracownika

Wykonywanie pracy przez telepracownika poza zakładem pracy nie zwalnia pracodawcy z większości obowiązków służbowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wobec tego z jakich obowiązków zwolniony jest pracodawca?

Telepracownikiem jest osoba świadcząca pracę na rzecz pracodawcy poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Telepraca jest elastyczną formą wykonywania pracy przez co nie jest traktowana jako normalny stosunek pracy. Kwalifikacja podstawy zatrudnienie jest uzależniona od woli stron, treści umowy oraz sposobu wykonywania pracy. W takiej sytuacji pracodawca ma ograniczone możliwości przy sprawdzaniu efektów pracy takiego pracownika, bowiem  telepraca jest bardziej zbliżona do zadaniowego systemu pracy z mniejszym stopniem podporządkowania bezpośrednio pracodawcy. Do wykonywania pracy we wskazanych warunkach uzależnione jest od uzgodnień stron. Możliwe jest bowiem zatrudnienie pracownika w formie telepracy zarówno w momencie zawierania umowy o pracę, jak również w trakcie trwania stosunku pracy nawet, jeżeli umowa o pracę nie obejmowała telepracy.

Obowiązki pracodawcy

Zgodnie z art. 6711 § 1 kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek zapewnić i dostarczyć telepracownikowi odpowiedni, ubezpieczony sprzęt niezbędny do wykonywania pracy, pokrywać koszty związane z instalacją, eksploatacją i konserwacją sprzętu oraz zapewnić takiemu pracownikowi pomoc techniczną i przeprowadzić szkolenie związane z obsługą sprzętu.

Zobacz również: Czy pracodawca może przeprowadzić szkolenie bhp przez Internet?

Obowiązki w zakresie bhp

Zarówno wobec pracowników zatrudnionych na podstawie na podstawie klasycznego stosunku pracy, jak również wobec telepracowników pracodawca jest zobowiązany do określonych działań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Wobec tego na podstawie art. 212 k.p. osoba kierująca pracownikami, w tym pracodawca zobowiązany jest do dbałości o bezpieczeństwo pracy, zapewnienia odpowiedniego standardu bhp (w tym badań profilaktycznych czy dostarczania środków indywidualnej ochrony zdrowia) oraz do kierowania się w swych działaniach przepisami i działaniami bhp. Art. 212 k.p. wskazuje enumeratywnie obowiązki osoby kierującej w tym zakresie. Pracodawca zobowiązany jest:

  1. organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
  2. dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
  3. organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy,
  4. dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
  5. egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
  6. zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Monika Kurczab-Ligienza

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »