| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Bezpieczeństwo pracy > Omdlenie jako przyczyna wypadku przy pracy

Omdlenie jako przyczyna wypadku przy pracy

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi odpowiednich warunków pracy, co dotyczy mi. n.: zapewnienia odpowiedniej temperatury pomieszczenia, zimnych napojów latem czy zezwolenia na odstąpienie od wykonywania pracy. Wyrokiem z dnia 27 maja 2014 roku Sąd Najwyższy potwierdził że omdlenie może być traktowane jako przyczyna wypadku przy pracy.

Podstawowe obowiązki pracodawcy

Do podstawowych obowiązków pracodawcy, wymienionych w Kodeksie pracy, związanych z ochroną życia i zdrowia pracowników należy między innymi: organizowanie pracy tak, aby zmniejszyć jej uciążliwość (zwłaszcza tej monotonnej, wykonywanej w z góry ustalonym tempie), zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz prowadzenie systematycznych szkoleń pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Za nieprzestrzeganie powyższych przepisów Państwowa Inspekcja Pracy może nałożyć na pracodawcę szereg uciążliwych sankcji polegających na skierowaniu sprawy do sądu lub orzeczenia stosownej kary pieniężnej.

Czy zawał serca jest wypadkiem przy pracy?

Postępowanie w czasie wysokich temperatur

Kwestie wydawania pracownikom posiłków i napojów są omówione w rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 maja 1996 roku w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów. I tak pracodawca jest zobligowany do zapewnienia napoi w przypadku zatrudnienia:

  • w warunkach gorącego mikroklimatu o wilgotności wskaźnika WBGT powyżej 25°C,
  • w warunkach mikroklimatu zimnego o wartości wskaźnika WCI powyżej 1000,
  • przy pracach na przestrzeni otwartej w temperaturze poniżej 10°C lub powyżej 25°C,
  • przy pracach w związku z wysiłkiem fizycznym powodującym zmianowo spadek energii u mężczyzn powyżej 1500 kcal i u kobiet powyżej 1000 kcal,
  • na stanowiskach, gdzie temperatura przekracza 28°C.

Pracodawca zapewnia tyle płynów, ile potrzebuje dany pracownik zależnie od wykonywanej pracy – gorących lub zimnych – jak również wzbogaconych o sole mineralne i witaminy (w przypadku gorącego mikroklimatu). Napoje powinny być dostępne przez cały czas trwania zamiany. Obowiązkiem pracodawcy jest również zapewnienie posiłków pracownikom usuwającym skutki klęsk żywiołowych i innych losowych zdarzeń.

Zakazem objęto zastępowanie przysługujących pracownikom napojów i posiłków ekwiwalentem pieniężnym, a wydając je, powinny zostać zachowane odpowiednie warunki sanitarne. Posiłki powinny być wydawane w czasie regulaminowych przerw w pracy, najlepiej po 3-4 godzinach jej wykonywania.

Jeżeli pracodawca nie zachowuje bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, jest to ogromnym zagrożeniem dla pracownika. Ponadto - podstawą do rozwiązania przez niego umowy o pracę w ramach art. 55 § 11Kodeksu pracy (tj. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenie z winy pracodawcy). Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 12 sierpnia 2010 roku - na pracodawcy spoczywa wymóg posiadania aktualnych badań lekarskich przez pracownika. Pracodawca bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, które stwierdza brak przeciwwskazań w wykonywaniu konkretnej pracy - nie może dopuścić pracownika do pracy.

Wysokie kary dla pracodawców latem

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Rudaś

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »