| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Bezpieczeństwo pracy > Wypadek przy pracy a w drodze do pracy lub z pracy

Wypadek przy pracy a w drodze do pracy lub z pracy

Prawo pracy wyróżnia dwa zdarzenia: wypadek przy pracy oraz wypadek w drodze do lub z pracy. W poniższym tekście przedstawiamy podstawowe różnice pomiędzy wypadkiem przy pracy a wypadkiem w drodze do lub z pracy oraz konsekwencje, jakie dla pracownika i pracodawcy wywołują te zdarzenia.

Droga z pracy do domu

Ustawodawca wyraźnie wskazał, iż zamiar pracownika bezpośredniego powrotu z pracy do domu i z domu do pracy jest czynnikiem decydującym o zakwalifikowaniu danego zdarzenia do w/w wypadku. Na poparcie stanowiska poniżej warto zacytować wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 9 czerwca 1998 r. III AUa 108/98. Istotą uznania zdarzenia za wypadek w drodze z pracy jest, aby pracownik wykonywał drogę z pracy do domu. Nie wystarcza więc wykonywanie drogi z pracy bez względu na miejsce docelowe tej drogi. Istotną przesłanką nie jest jedynie opuszczenie miejsca pracy po jej zakończeniu, ale również opuszczenie tego miejsca w celu udania się do domu.

Aby wypadek w drodze do pracy lub z pracy miał miejsce spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagłość zdarzenia;
  • przyczyna zewnętrzna;

Różnica w stosunku do wypadku przy pracy przede wszystkim objawia się w braku wymogu pozostawania zdarzenia w związku z pracą.

Wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

W sytuacji wypadku przy pracy pracodawca zobligowany jest do zabezpieczenia miejsca wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych, uruchomienia oraz zmiany położenia maszyn oraz urządzeń technicznych zatrzymanych w wyniku wypadku. Pracodawca obowiązany jest zwołać zespół powypadkowy, który w ciągu 14 dni sporządza protokół okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W ciągu 5 dni od sporządzenia protokołu pracodawca musi go zatwierdzić, jednakże przed dokonaniem tej czynności poszkodowany pracownik lub jego rodzina (w momencie śmierci pracownika w wyniku wypadku) mają prawo zgłoszenia zastrzeżeń oraz wglądu do akt sprawy i sporządzania z nich notatek, odpisów czy kopii. Poszkodowany ma również obowiązek sporządzenia karty wypadku, ale dopiero w momencie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.

Karta wypadku w drodze do pracy lub z pracy

Odmienna procedura istnieje w sytuacji wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Szczegółowa regulacja zawarta jest w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz.U.2013.924 ze zm.).

Analizując rozporządzenie można w skrócie określić zakres, jaki ono obejmuje w paru punktach:

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Marta Jeleń

Kancelaria Radcy Prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »