| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracodawca > Ubiór dla pracownika

Ubiór dla pracownika

Na pracodawcy spoczywa wiele obowiązków, w tym m.in. obowiązek dostarczenia pracownikowi odzieży i obuwia roboczego.

Pracodawca musi zapewnić ubiór spełniający odpowiednie wymagania określone w polskich normach, jeśli ubranie własne może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu lub, gdy wymagają tego przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy – technologiczne bądź sanitarne. Rodzaj odzieży i obuwia roboczego, ich niezbędność oraz przewidywany okres użytkowania na określonych stanowiskach jest ustalany przez pracodawcę, najczęściej w aktach wewnętrznych, jak regulamin pracy.

Szczególny nacisk na zapewnienie posiadania odpowiedniego ubioru kładzie się przy personelu biorącym udział w procesie produkcyjnym oraz przy osobach zatrudnionych w gastronomii, gdzie muszą zostać spełnione zasady systemu zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności (HACCP).

Zobacz: Jak można przekształcić umowę o pracę

Ubiór w tych przypadkach ma strategiczne znaczenie, ponieważ osoby biorące udział w procesie produkcyjnym mają bezpośredni wpływ na jakość wykonywanego produktu i to, w jaki sposób jest postrzegane przedsiębiorstwo. Każdemu pracodawcy zależy na tym, aby uważany był za profesjonalistę, dlatego w jego gestii jest odpowiednie zadbanie o posiadanych pracowników.

Strój służbowy jest ubiorem ściśle zdefiniowanym, uwarunkowanym charakterem pracy, bazującym na tradycji obowiązującej w danym środowisku, jest to tzw. dress code.

Pracownik ma obowiązek stosowania się do poleceń pracodawcy, które dotyczą pracy, o ile nie są one sprzeczne z przepisami prawa pracy lub umową o pracę, dlatego jeśli wymaga on od pracownika odpowiedniego stroju i dodatkowo go zapewnia – pracownik powinien zastosować się do wytycznych.

Pracodawca może wprowadzić w regulaminie pracy albo umowie o pracę obowiązek stawiania się pracowników w odpowiednim ubiorze. Jednakże, gdy wizerunek zatrudnionego nie ma wpływu na interesy firmy, Np. po przez brak bezpośredniego kontaktu pracownika z klientami lub odpowiedni wygląd nie jest uwarunkowany przepisami bhp (np. nie ma obawy, że zbyt długie włosy wkręcą się w maszynę, ponieważ głowę ochrania specjalny czepek), przełożony nie ma prawa ingerowania w tak osobistą sferę pracownika jak jego wizerunek. 

Zobacz serwis: Pracownik

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Chmiel Kancelaria Radcy Prawnego

Piotr Chmiel - Kancelaria Radcy Prawnego z Rzeszowa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »