| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracodawca > Ile czasu ma pracodawca na sprostowanie świadectwa pracy

Ile czasu ma pracodawca na sprostowanie świadectwa pracy

Pracodawca w przypadku ustania stosunku pracy pracownika ma liczne obowiązki. Jednym z nich jest wydanie świadectwa pracy. W przypadku, kiedy pracodawca wydał świadectwo pracy zawierające błędy musi je sprostować.

Obowiązek wydania świadectwa pracy

Pracodawca w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy. Pracodawca wydaje świadectwo pracy bezpośrednio pracownikowi lub osobie przez pracownika upoważnionej do odebrania świadectwa. Kodeks pracy wskazuje, iż pracodawca musi to uczynić niezwłocznie po rozwiązaniu lub ustaniu stosunku pracy. W przypadku, kiedy nie jest możliwe wydanie świadectwa pracy, w dniu w którym ustał stosunek pracy, pracodawca ma obowiązek najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy przesłać świadectwo pracownikowi lub osobie upoważnionej za pośrednictwem poczty lub doręczyć w inny sposób.

Pracodawca jest zwolniony z obowiązku wydania świadectwa pracy, jeśli rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę lub też umowa pracownika wygasła, a następnie pracodawca nawiązał z tym pracownikiem następną umowę o pracę bezpośrednio po poprzedniej umowie.

Zobacz także: Ile czasu ma pracodawca na wydanie świadectwa pracy

Sprostowanie świadectwa pracy

Świadectwo pracy to dokument, w którym zawarte są informacje dotyczące okresu zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy, w szczególności zas informacje o rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy, wynagrodzeniu i kwalifikacjach pracownika oraz o trybie ustania stosunku pracy. Świadectwa pracy wymaga kolejny pracodawca, który przyjmuje pracownika do pracy. W związku z tym w razie wydania błędnego świadectwa pracy pracownik ma prawo wystąpić do pracodawcy o sprostowanie świadectwa.

Pracownik może w ciągu 7 dni od dnia otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem o jego sprostowanie. Pracodawca natomiast ma obowiązek zbadania wniosku oraz zawiadomienia pracownika na piśmie o podjętej przez siebie decyzji. Pracodawca ma na to 7 dni od dnia otrzymania wniosku o sprostowanie. 

W przypadku, kiedy pracodawca uznaje, że w świadectwie pracy znalazł się błąd zamiast zawiadomienia o podjętej decyzji, pracodawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3 dni wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy.

W razie, gdy pracodawca nie uwzględni wniosku pracownika, pracownik w ciągu 7 dni ma prawo wystąpić do sądu pracy z pozwem o sprostowanie świadectwa pracy. W przypadku, gdy sąd uwzględni żądanie pracownika, pracodawca ma obowiązek wydać nowe świadectwo pracy niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od zgłoszenia przez pracownika takiego żądania.

Zobacz także: Jak napisać pozew o sprostowanie świadectwa pracy

Podstawa prawna: Kodeks pracy

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 maja 1996 roku w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu wydania i prostowania (Dz. U. Nr 60, poz. 282 z późn. zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Narkiewicz-Tarłowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »