| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy

Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy

Obowiązkiem pracodawcy jest wydanie pracownikowi świadectwa pracy niezwłocznie po zakończeniu stosunku pracy. Co się dzieje w sytuacji, kiedy pracodawca tego nie zrobi?

Zgodnie z art. 99 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Roszczenie to obejmuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres przebywania bez pracy z powodu niewydania świadectwa, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.

A zatem aby pracownik mógł w ogóle wystąpić do sądu z takim żądaniem, muszą być spełnione łącznie 3 warunku:

  • Pracodawca nie wydał lub wydał niewłaściwe świadectwo pracy
  • Pracownik poniósł szkodę
  • Występuje związek przyczynowy pomiędzy niewydaniem świadectwem a pozostawaniem bez pracy.

Pracodawca nie odpowiada za szkodę, jeżeli niewydanie w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy zostało spowodowane przez samego pracownika albo nastąpiło wskutek siły wyższej.

 Ciężar wykazania szkody oraz związku przyczynowego spoczywa na pracowniku. odszkodowanie z powodu niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy przysługuje pracownikowi tylko wówczas, gdy nie mógł on uzyskać z tego powodu nowej pracy, pomimo podejmowanych w tym kierunku starań, co sam powinien udowodnić.

Podstawa prawna: Art. 99 Kodeksu pracy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »