| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Czy Polacy muszą uzyskać pozwolenie na pracę za granicą

Czy Polacy muszą uzyskać pozwolenie na pracę za granicą

Od momentu gdy Polska stała się członkiem Unii Europejskiej tj. od 1 maja 2004 r. podjęcie pracy za granicą nie jest już takie skomplikowane i nie wymaga posiadania specjalnego zezwolenia ponieważ wiele państw otworzyło swoje rynki pracy na polskich obywateli.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy stanowi że, obywatele polscy mogą podejmować pracę za granicą u pracodawców zagranicznych w trybie i na zasadach obowiązujących w państwie zatrudnienia oraz określonych w umowach międzynarodowych. Podejmowanie pracy za granicą następuje w drodze bezpośrednich uzgodnień dokonywanych przez obywateli polskich z pracodawcami zagranicznymi lub za pośrednictwem publicznych służb zatrudnienia, a także agencji pośrednictwa pracy.

Umowa na podstawie której agencja zatrudnienia kieruje pracownika do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych musi w szczególności określać:
- pracodawcę zagranicznego;
- okres zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
- rodzaj oraz warunki pracy i wynagradzania, przysługujące świadczenia socjalne;
- warunki ubezpieczenia społecznego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków i chorób tropikalnych;
- obowiązki i uprawnienia osoby kierowanej do pracy oraz agencji zatrudnienia;
- zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między agencją pośrednictwa pracy a obywatelem polskim, w tym stronę pokrywającą koszty dojazdu i powrotu osoby skierowanej do pracy w przypadku niewywiązania się pracodawcy zagranicznego z warunków umowy oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń;
- kwoty należne agencji zatrudnienia z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą poniesione na dojazd i powrót osoby skierowanej, wydanie wizy, badania lekarskie, tłumaczenia dokumentów;
- informację o trybie i warunkach dopuszczania cudzoziemców do rynku pracy w państwie wykonywania pracy.

Umowa zawarta pomiędzy agencją zatrudnienia a pracodawcą zagranicznym o skierowaniu do niego pracowników powinna określać w szczególności:
- liczbę miejsc pracy;
- okres zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
- rodzaj oraz warunki pracy, zasady wynagradzania, a także przysługujące osobom podejmującym pracę świadczenia socjalne;
- zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między pracownikiem a pracodawcą, w tym stronę pokrywającą koszty dojazdu i powrotu osoby skierowanej do pracy w przypadku niewywiązania się pracodawcy zagranicznego z warunków umowy oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń.

Polacy mogą podjąć legalne zatrudnienie w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Irlandii, Estonii, Litwie, Łotwie, Republice Czeskiej, Słowenii, Słowacji, Węgrzech, Cyprze, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Portugalii, we Włoszech, Bułgarii, Rumunii, Holandii, Luksemburgu, Danii, Francji. Zgodnie z zasadą swobodnego przepływu osób we wspomnianych krajach można podejmować pracę bez jakiegokolwiek zezwolenia.

Zobacz także serwis: Stosunek pracy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Michał Tchórzewski

Kierownik działu audytów SmartConsulting

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »