| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Wadliwe wykonanie produktów lub z usług z winy pracownika

Wadliwe wykonanie produktów lub z usług z winy pracownika

Zgodnie z ogólną zasadą pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia za pracę wykonaną. Jednakże są przypadki, kiedy wynagrodzenie nie przysługuje. Między innymi jest tak w przypadku wadliwego wykonania produktów lub usług z winy pracownika.

Zgodnie z art. 82 § 1 kodeksu pracy za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług wynagrodzenie nie przysługuje. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu. Jeżeli wadliwość produktu lub usługi została usunięta przez pracownika, przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi, z tym że za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie przysługuje.

Powyższy przepis konkretyzuje zasadę, iż wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, co w konsekwencji oznacza wykonanie jej z należytą starannością. Ponadto dotyczy on wadliwości wynikającej z wadliwego wykonania pracy.

Zobacz serwis: Praca

Nie dotyczy to sytuacji, gdy przyczynami wadliwości produktu są np. wady materiału, z którego wytworzono produkt, nieprawidłowa technologia wytwarzania stosowana przez pracodawcę, praca na powierzonych nieprawidłowych maszynach, czyli z takich przyczyn, na które pracownik nie ma wpływu.

Podkreślić należy, że wynagrodzenie nie przysługuje za wadliwe wykonanie przez pracownika produktów lub usług, pod warunkiem, że wystąpi całkowita wadliwość, a więc bezużyteczność efektu pracy pracownika. Natomiast w przypadku częściowej wadliwości, następuje odpowiednie obniżenie wynagrodzenia za pracę.

Warunkiem pozbawienia pracownika wynagrodzenia lub odpowiedniego obniżenia za wadliwe wykonanie produktu lub usługi jest wina pracownika. Wskazać należy, że pomiędzy wykonaniem wadliwego produktu, a zawinionym zachowaniem się pracownika musi istnieć związek przyczynowy. Oznacza to, że wady muszą stanowić normalne następstwo nagannego zachowania pracownika.

Nie będzie możliwe obciążenie pracownika konsekwencjami wytworzenia wadliwego produktu lub usługi, gdy przyczyną tego było przemęczenie wynikające z nadmiaru obowiązków lub powierzenie pracy do wykonania mimo braku odpowiednich kwalifikacji pracownika.

Niezawinione przez pracownika nieosiągnięcie założonych jakościowych efektów pracy wynikające z przyczyn leżących po jego stronie jest objęte ryzykiem osobowym pracodawcy, bowiem to pracodawca ponosi konsekwencje wadliwego doboru pracowników. Ponadto jak orzekł SA w Katowicach w wyroku z dnia 29 lutego 2008 r., sygn. akt III APa 272/06 pozbawienie wynagrodzenia na podstawie art. 82 §1 kp może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy zostanie wykazane, że wadliwe wykonanie produktów lub usług nastąpiło z winy konkretnego pracownika. Za niewystarczające uznać należy wskazanie przez pracodawcę, że odpowiedzialność za wadliwe wykonane produkty ponosi cała brygada, w której także pracował powód.

Zobacz serwis: Prawa pracownika

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Szlachcic

Analityk Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »