REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownikom przejętego zakładu należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne, jeżeli nowy pracodawca go nie wypłaca?

Czy pracownikom przejętego zakładu należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne, jeżeli nowy pracodawca go nie wypłaca? /fot. Fotolia
Czy pracownikom przejętego zakładu należy wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne, jeżeli nowy pracodawca go nie wypłaca? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2015 r. przejęliśmy część innego zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy. Obowiązujący w przejmowanym zakładzie regulamin wynagradzania przewiduje wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego na takich samych zasadach jak w przypadku pracowników sfery budżetowej. Wypłata takiego wynagrodzenia w przejętej firmie następowała do końca lutego każdego roku. Pracownicy przejętej firmy, którzy do tej pory otrzymywali takie świadczenie, zwrócili się do nas z żądaniem wypłaty trzynastek. W naszej firmie nie wypłacamy pracownikom tego świad­czenia. Z przejmowanym zakładem pracy nie zawarliśmy żadnego porozumienia o przejęciu. Czy mamy obowiązek uwzględnić wnioski pracowników?

W przypadku gdy pracownicy, którzy zwrócili się o wypłatę trzynastek, spełniają wszystkie warun­ki uprawniające do ich otrzymania zawarte w regulaminie wynagradzania przejętego pracodawcy, mają Państwo obowiązek uwzględnić wnioski tych pracowników i wypłacić im trzynastki. Ponieważ nie zawarli Państwo z przejętym pracodawcą porozumienia o przejęciu zakładu pracy, to mogą Państwo żądać od poprzedniego pracodawcy zwrotu połowy kwot trzynastek wypłaconych przejętym pracownikom.

REKLAMA

Zobacz serwis: Pracownik

Przejęcie przez pracodawcę innego zakładu pracy lub jego części na podstawie art. 231 Kodeksu pracy powoduje istotne skutki dla przejętych pracowników oraz nowego pracodawcy. Nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną stosunków pracy, które do chwili przejęcia łączyły pracowników z dotychczaso­wym pracodawcą. Zatem od chwili przejęcia pracowników nowy pracodawca przejmuje wszystkie prawa i obowiązki zarówno majątkowe, jak i niemajątkowe wynikające z istniejących umów o pracę. Ponadto nowy pracodawca staje się odpowiedzialny za zobowiązania wynikające ze stosunków pracy, a powstałe przed przejęciem. Odpowiedzialność tę w świetle przepisów Kodeksu pracy dzieli solidarnie z dotychczasowym pracodawcą (art. 231 § 2 Kodeksu pracy). Jak wynika z wyroku Sądu Najwyższego z 21 września 1995 r. (I PRN 60/95, OSNP 1996/7/100), odpowiedzialność ta obejmuje m.in. wypłatę wynagrodzenia, a także in­nych świadczeń, których obowiązek realizacji wynika z obowiązujących w przejmowanym zakładzie ukła­dów zbiorowych pracy oraz regulaminów, gdyż te akty prawne, obok przepisów Kodeksu pracy i innych ustaw oraz postanowień umowy o pracę, stanowią również o treści stosunku pracy.

Zobacz serwis: Czas pracy

W przedstawionej przez Państwa sytuacji poprzedni pracodawca zapewnił swoim pracownikom w re­gulaminie wynagradzania prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Prawo pracowników do wy­nagrodzenia rocznego (a tym samym zobowiązanie pracodawcy z tego tytułu) powstało 31 grudnia 2014 r. Ponieważ w tym dniu pracownicy świadczyli pracę na rzecz poprzedniego pracodawcy, zobowiązanie powstało przed przejęciem zakładu pracy. W związku z tym odpowiadają Państwo razem z dotychczaso­wym pracodawcą solidarnie za jego realizację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Solidarna odpowiedzialność pracodawców umożliwia uprawnionym pracownikom dochodzenie wyko­nania zobowiązania od każdego z nich albo od obu (dotychczasowego i obecnego pracodawcy) w ca­łości lub w części. Pracownikom przejętego zakładu przysługuje zatem prawo wyboru, który spośród pracodawców będzie zobowiązany spełnić jego świadczenie. Pracownicy przejętego zakładu zwrócili się do Państwa w kwestii wypłaty trzynastek, dlatego muszą Państwo im to świadczenie wypłacić - nie ma znaczenia fakt, że w Państwa firmie przepisy wewnętrzne nie przewidują wypłaty wskazanego świad­czenia. Trzynastki powinny być wypłacone przez Państwa na podstawie dotychczasowych przepisów o wynagradzaniu pracowników obowiązujących u poprzedniego pracodawcy, z zachowaniem okresu, w którym do tej pory były wypłacane, tj. do końca lutego. Niewypłacenie tych świadczeń może dla Pań­stwa skutkować tym, że pracownicy będą dochodzić swoich praw na drodze sądowej.

Podstawa prawna:

  • art. 231, art. 772, art. 2411 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1662
  • art. 376 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 121; ost.zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 4
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 100 pytań o wynagrodzenia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 plus dla osoby niepełnosprawnej. Co z kryterium dochodowym?

Czy planowane jest zlikwidowanie kryterium dochodowego warunkującego uzyskanie świadczenia uzupełniającego dla osób z niepełnosprawnościami?

Senat: 300 zł plus dla sołtysa po siedmiu latach i niezależnie od liczby kadencji. Świadczenie to podlega corocznej waloryzacji od dnia 1 marca

Przyjęta 18 kwietnia 2024 r. wraz z poprawkami przez Senat nowelizacja ustawy dotycząca świadczenia dla sołtysów zakłada, że sołtysi będą mogli uzyskać świadczenie po siedmiu, a nie po ośmiu latach pełnienia funkcji sołtysa, niezależnie od liczby kadencji.

8600 zł – tyle od 1 lipca 2024 r. może wynieść kara dla kierowcy, który się zagapi. Namierzy go system.

Brak obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej jest zagrożony karą. Jej wysokość jest uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i długości przerwy w ochronie ubezpieczeniowej.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Ministerstwo Zdrowia już pracuje nad nowymi przepisami

Możliwe jest wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Zdaniem minister zdrowia Izabeli Leszczyny na stacjach benzynowych nie powinien być sprzedawany alkohol. Podobnego zdania jest były premier Mateusz Morawiecki.

REKLAMA

Dla 2-3 osobowego gospodarstwa bon energetyczny 400 zł lub 800 zł, dla 4-5 osobowego - 500 zł lub 1000 zł, a dla sześcio i więcej osobowego - 600 zł 1200 zł. Projekt na RCL

Dla gospodarstwa 2-3 osobowego bon energetyczny będzie miał wartość 400 zł, dla 4-5 osobowego - 500 zł, a dla sześcio i więcej osobowego - 600 zł.

Tysiące Polaków urodzonych po 2009 r. nie kupią i nie zapalą już legalnie papierosa? Celem wyeliminowanie palenie w kolejnych pokoleniach.

Czy stworzenie pierwszego pokolenia wolnego od nikotyny będzie korzystne dla państw, bo ograniczy liczbę chorób i zgonów ich obywateli, czy niekorzystne, bo spadną dochody z akcyzy i rozwinie się szara strefa? Kolejne państwo próbuje zaostrzyć przepisy antynikotynowe.

Zmiany w Kodeksie pracy jeszcze w 2024 r.? Prawdopodobnie tak

Zmiany w Kodeksie pracy jeszcze w 2024 r.? Taki jest plan.

Zakaz wprowadzania psów na plaże niezgodny z prawem. Ale nie można psów puszczać wolno – trzeba prowadzić na smyczy i po nich sprzątać

Rzecznik Praw Obywatelskich zajął się sprawą zakazu wprowadzania psów na plaże w gminie Ustronie Morskie, który uchwaliła ta gmina. Najpierw Rzecznik bezskutecznie interweniował u wójta, a potem zaskarżył uchwałę gminy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. WSA wyrokiem z 4 kwietnia 2024 r. stwierdził nieważność tego zakazu. Ale jednocześnie Sąd wskazał, że nieważność generalnego zakazu wprowadzania psów na plażę nie oznacza dowolności postępowania osób, wprowadzających psy na plaże. Cały czas bowiem obowiązują w tej gminie przepisy regulaminu utrzymania czystości i porządku, które zobowiązują właścicieli lub opiekunów do wyprowadzania psów na smyczy na terenach użytku publicznego (a psów ras uznawanych za na smyczy i w kagańcu przez osobę pełnoletnią). Przepisy te nakładają też na właścicieli lub opiekunów zwierząt domowych obowiązek usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych. To jedna z wielu podobnych spraw. Co jakiś czas samorządy gminne postanawiają zakazać wstępu psom a to do parku, na plażę, czy nawet na cmentarz.

REKLAMA

Rząd: wzrost opłat od bogatych firm aż o 200%. Opozycja: 200% to żadna podwyżka. Bo inflacja

Wzrost rocznego wskaźnika opłaty telekomunikacyjne na poziomie 0,15% - co stanowi wzrost o 200% w stosunku do stanu obecnego. Sprawdź szczegóły!

Zasiłek pielęgnacyjny i rodzinny: Zbliżają się terminy ustawowe waloryzacji tych zasiłków

Od wielu lat nie były waloryzowane świadczenia rodzinne. W 2024 r. muszą zostać podwyższone. Jest to nakaz ustawowy.

REKLAMA