| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Rozwiązanie umowy > Ile czasu ma pracodawca na wydanie świadectwa pracy?

Ile czasu ma pracodawca na wydanie świadectwa pracy?

Pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy pracownikowi albo osobie przez pracownika upoważnionej, w dniu w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.

Bezzwłoczne wydanie świadectwo pracy

Przepisy kodeksu pracy stanowią, że w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Przy czym wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Na wydanie świadectwa pracy nie ma wpływu tryb i powody, z jakich następuje ustanie stosunku pracy.

Zobacz także dział: Rozwiązanie umowy o pracę

W przypadku, jeśli wydanie świadectwa pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej przez pracownika do odbioru świadectwa, jest nie możliwe, świadectwo należy wysłać za pośrednictwem poczty lub doręczyć w inny sposób. Pracodawca ma na to 7 dni, od dnia ustania stosunku pracy.

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z pracownikiem, z którym następnie pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę, bezpośrednio po ustaniu poprzedniej, wydaje pracownikowi świadectwo pracy, tylko gdy zażąda tego pracownik. Pracownik powinien zgłosić swoje żądanie najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym następuje ustanie stosunku pracy.

Co się dzieje, kiedy pracodawca nie dotrzyma obowiązującego go terminu do wydania świadectwa pracy? W takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy, z powodu niewydanie świadectwa pracy, jednak nie dłużej niż za 6 tygodni.

Ile czasu na sprostowanie świadectwa pracy

Pracownik ma prawo wystąpić do swojego pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy. Pracownik może wystąpić o sprostowanie świadectwa pracy, w przypadku, kiedy świadectwo pracy nie zawiera wszystkich informacji, które powinny być w nim umieszczone. Ponadto o sprostowanie świadectwa pracy może wystąpić pracownik, który uważa, że świadectwo zawiera informacje błędne lub niekompletne. Pracownik ma na to 7 dni, od dnia otrzymania świadectwa pracy.

Pracodawca, wciągu 7 dni ma czas na zajęcie stanowiska. Albo wyda pracownikowi nowe świadectwo pracy, które uwzględnia jego żądania albo zawiadomi pracownika, że nie uwzględnia jego uwag. W ostatnim przypadku, pracownik ma prawo w ciągu 7 dni, od dnia zawiadomienia go o odmowie sprostowania świadectwa pracy, wystąpić do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa.

Zobacz także dział: Pracownik przed sądem

Podstawa prawna: Art.97 Kodeksu pracy
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. 1996 nr 60 poz. 282 ze zm.)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Polak

Ekspert

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »