| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Rozwiązanie umowy > Ile czasu ma pracodawca na wydanie świadectwa pracy?

Ile czasu ma pracodawca na wydanie świadectwa pracy?

Pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy pracownikowi albo osobie przez pracownika upoważnionej, w dniu w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.

Bezzwłoczne wydanie świadectwo pracy

Przepisy kodeksu pracy stanowią, że w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Przy czym wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od wcześniejszego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Na wydanie świadectwa pracy nie ma wpływu tryb i powody, z jakich następuje ustanie stosunku pracy.

Zobacz także dział: Rozwiązanie umowy o pracę

W przypadku, jeśli wydanie świadectwa pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej przez pracownika do odbioru świadectwa, jest nie możliwe, świadectwo należy wysłać za pośrednictwem poczty lub doręczyć w inny sposób. Pracodawca ma na to 7 dni, od dnia ustania stosunku pracy.

W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z pracownikiem, z którym następnie pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę, bezpośrednio po ustaniu poprzedniej, wydaje pracownikowi świadectwo pracy, tylko gdy zażąda tego pracownik. Pracownik powinien zgłosić swoje żądanie najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, w którym następuje ustanie stosunku pracy.

Co się dzieje, kiedy pracodawca nie dotrzyma obowiązującego go terminu do wydania świadectwa pracy? W takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy, z powodu niewydanie świadectwa pracy, jednak nie dłużej niż za 6 tygodni.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Ile czasu na sprostowanie świadectwa pracy

Pracownik ma prawo wystąpić do swojego pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy. Pracownik może wystąpić o sprostowanie świadectwa pracy, w przypadku, kiedy świadectwo pracy nie zawiera wszystkich informacji, które powinny być w nim umieszczone. Ponadto o sprostowanie świadectwa pracy może wystąpić pracownik, który uważa, że świadectwo zawiera informacje błędne lub niekompletne. Pracownik ma na to 7 dni, od dnia otrzymania świadectwa pracy.

Pracodawca, wciągu 7 dni ma czas na zajęcie stanowiska. Albo wyda pracownikowi nowe świadectwo pracy, które uwzględnia jego żądania albo zawiadomi pracownika, że nie uwzględnia jego uwag. W ostatnim przypadku, pracownik ma prawo w ciągu 7 dni, od dnia zawiadomienia go o odmowie sprostowania świadectwa pracy, wystąpić do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa.

Zobacz także dział: Pracownik przed sądem

Podstawa prawna: Art.97 Kodeksu pracy
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. 1996 nr 60 poz. 282 ze zm.)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Matylda Pawłowicz

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »