| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Umowa o pracę > Na jakiej podstawie zatrudniani są pracownicy samorządowi?

Na jakiej podstawie zatrudniani są pracownicy samorządowi?

Przepis art. 4 Ustawy o pracownikach samorządowych określa na jakiej podstawie zatrudniani są pracownicy samorządowi.

Pracownicy samorządowi

Na wstępie warto zaznaczyć, że przepisy ww. Ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w:

  • urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
  • starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
  • urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin oraz gminnych jednostkach i zakładach budżetowych;
  • biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
  • biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Przepisów nie stosuje się do pracowników zatrudnionych w jednostkach wymienionych powyżej, których status prawny określają odrębne przepisy.

Na jakiej podstawie zatrudniani są pracownicy samorządowi? 

Na podstawie:
1) wyboru:

  • w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa — jeżeli statut województwa tak stanowi,
  • w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu — jeżeli statut powiatu tak stanowi,
  • w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),
  • w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu — jeżeli statut związku tak stanowi;

2) powołania 

  •  zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), 
  •  skarbnik gminy, 
  •  skarbnik powiatu, 
  •  skarbnik województwa;

3) umowy o pracę

  •  pozostali pracownicy samorządowi.

Zobacz również: Kto może być pracownikiem samorządowym

Pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach:

  •  urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
  •  doradców i asystentów;
  • pomocniczych i obsługi.

W urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim tworzy się odpowiednio stanowisko sekretarza gminy, powiatu i województwa. 

Kto może być zatrudniony na stanowisku sekretarza? 

  • osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach, lub 
  • osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych.

Należy podkreślić, że sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu. Nie ma on prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności do nich. Kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.

Zobacz również serwis: Formy zatrudnienia

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grupa LEX&TAX

Adwokaci i biuro podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »