| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Umowa o pracę > Co powinno, a co musi znaleźć się w umowie o pracę?

Co powinno, a co musi znaleźć się w umowie o pracę?

Umowa o pracę jest to zgodne oświadczenie woli pracownika oraz pracodawcy. Pracownik w umowie o pracę zobowiązuje się do wykonywania na rzecz pracodawcy pracy określonego rodzaju, a pracodawca do zatrudnienia pracownika za wynagrodzeniem.

Wybór rodzaju umowy o pracę

Pracodawca zatrudniając pracownika może skorzystać z jednego z rodzajów umów o pracę. Zależy to od jego oczekiwań oraz aktualnego zapotrzebowania, na pracownika.

Pracodawca może wybrać:

  1. umowę bezterminową- tzw. umowę na czas nieokreślony
  2. umowę terminową:
  • umowę na czas określony
  • umowę na czas wykonywania określonej pracy
  • umowę na zastępstwo

Każdą z tych umów może poprzedzić zawarcie umowy na okres próbny, jednak nie dłuższy niż 3 miesiące. Czas próbny jest okresem próby zarówno dla pracodawcy, jaki i pracownika. Pracodawca ma czas aby sprawdzić umiejętności oraz efektywność pracy pracownika. Pracownik może przekonać się, czy wykonywana przez niego praca mu odpowiada.

Zobacz: Czy umowa o pracę w formie ustnej jest ważna?

Zawarcie umowy

Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, w języku polskim. W co najmniej 2 egzemplarzach. Jeden pracodawca daje pracownikowi. Drugi pozostawia u siebie w aktach.

W przypadku braku formy pisemnej pracodawca musi najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika potwierdzić pisemnie najważniejsze ustalenia umowne.

Co musi się znaleźć w umowie o pracę

Każda umowa o pracę musi określać

  1. strony umowy (pracownika oraz pracodawcę)
  2. rodzaj umowy o pracę (czy umowa o pracę jest umową: na czas nieokreślony, okres próbny, na czas określony, na czas wykonywania określonej pracy, na zastępstwo)
  3. datę zawarcia umowy
  4. warunki pracy i płacy, w szczególności:

1)rodzaj pracy- może być określony przez podanie nazwy stanowiska, funkcji lub przez oznaczenie zespołu czynności, jakie pracownik będzie wykonywał. Rodzaj pracy jest najczęściej określany przez wskazanie stanowiska pracy - powszechnie stosowanej nazwy zawodu lub też opis rodzaju pracy (np. operator).

2)miejsce wykonywania pracy- może być określone przez podanie adresu pracodawcy lub siedziby firmy pracodawcy.

3)wynagrodzenie za pracę- odpowiadające rodzajowi wykonywanej pracy wraz ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wynagrodzenie powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy oraz umiejętnością, doświadczeniem i kwalifikacjom pracownika. Wynagrodzenie w umowie o pracę z reguły wpisywane jest poprzez podanie określonej sumy. W umowie można przewidzieć, iż pracownikowi będą wypłacane inne świadczenia, wraz ze wskazaniem zasad ich przyznawania. Kwestie wynagrodzeń, premii, dodatków czy nagród należy określić w umowie, jeżeli nie ma u pracodawcy regulaminu wynagradzania.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, w języku polskim. W co najmniej 2 egzemplarzach. Jeden pracodawca daje pracownikowi. Drugi pozostawia u siebie w aktach.
Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, w języku polskim. W co najmniej 2 egzemplarzach. Jeden pracodawca daje pracownikowi. Drugi pozostawia u siebie w aktach.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Forum Doradców Podatkowych

Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »