| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Umowa o pracę > Czym jest umowa na zastępstwo?

Czym jest umowa na zastępstwo?

Umowa o pracę na zastępstwo jest umową o pracę na czas określony, stosowaną w szczególnych okolicznościach. Można ją bowiem zawrzeć na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika.

Treść umowy powinna oprócz wszystkich istotnych elementów umowy o pracę. Należy umieścić w niej następujące dane:

  • Strony umowy (pracownik- zastępujący oraz pracodawca)
  • Rodzaj umowy- umowę należy zatytułować: „umowa o pracę na zastępstwo”, „umowa na pracę w zastępstwie”
  • Datę jej zawarcia
  • Warunki pracy i płacy

Warunki pracy i płacy powinny określać:

  • Rodzaj pracy
  • Miejsce wykonywania pracy
  • Wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia
  • Wymiar czasu pracy
  • Termin rozpoczęcia pracy

Rodzaj pracy- powinien pokrywać się z rodzajem pracy zastępowanego pracownika. Na to wskazuje istota umowy na zastępstwo.

Inne warunki zatrudnienia- pomimo, iż rodzaj pracy powinien odpowiadać rodzajowi pracy zastępowanego pracownika, warunki pracy nie muszą być takie same. W umowie można przewidzieć inny wymiar czasu pracy, inną wysokość wynagrodzenia.

Dodatkowe elementy

Umowa na zastępstwo musi zawierać elementy nie przewidziane dla „zwykłej” umowy o pracę.

Cechą umowy na czas określony jest zastąpienie pracownika należy więc określić tożsamość zastępowanego pracownika – imię i nazwisko. Pracownik zobowiązuje się do zastępowania w pracy Jana Kowalskiego na czas urlopu bezpłatnego.

Termin rozwiązania umowy na zastępstwo można określić odmiennie niż w innych umowach:

  • Bezpośrednio przez wskazanie konkretnej daty
  • Pośrednio przez podanie w sposób niebudzący wątpliwości zdarzenia powodującego rozwiązanie umowy np. ostatni dzień urlopu wychowawczego zastępowanej pracownicy.

Zobacz: Umowa o pracę na czas zastępstwa nieobecnego pracownika

Rozwiązanie umowy na zastępstwo

1. Za porozumieniem stron- umowa na zastępstwo może być w każdym czasie rozwiązana przez zgodne porozumienie między pracownikiem i pracodawca

2. Za wypowiedzeniem- umowa na zastępstwo może zostać rozwiązana przed upływem czasu na jaki została zawarta. Następuje to przez złożenie wypowiedzenia. Zarówno pracownik jak i pracodawca mogą skorzystać z takiego uprawnienia.

Okres wypowiedzenia wynosi – 3 dni robocze. Niezależnie na jaki okres czasu została zawarta umowa.

Pracownikowi, któremu pracodawca wypowiedział umowę nie będą przysługiwać dni na poszukiwanie pracy. Uprawnienie takie jest przewidziane tylko dla okresów wypowiedzenia trwających co najmniej 2 tygodnie

3. Bez wypowiedzenia z winy pracownika- sytuacja taka ma miejsce gdy:

  • pracownik ciężko naruszył podstawowe obowiązki pracownicze
  • pracownik popełnił w czasie trwania umowy o pracę przestępstwo, które uniemożliwia dalsze zatrudnienie go na zajmowanym stanowisku. UWAGA!!! Przestępstwo musi być oczywiste lub musi zostać stwierdzone prawomocnym wyrokiem.
  • pracownik utracił uprawnienia konieczne do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA

Założony w 1919 roku Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) jest czołową i jednocześnie największą organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej, liczącą ponad 227 000 członków i studentów w 179 krajach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »