| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Umowa o pracę > Jak określić w umowie o pracę wymiar czasu pracy?

Jak określić w umowie o pracę wymiar czasu pracy?

Wymiar czasu pracy jest to liczba godzin, jaką pracownik powinien przepracować w danym okresie rozliczeniowym w normalnym czasie pracy. Określa ile godzin w ciągu doby oraz tygodnia pracownika ma obowiązek wykonywać pracę.

Zawarcie umowy o pracę

W umowie o pracę jaką podpisuje pracownik powinny znaleźć się zapisy dotyczące wymiaru czasu pracy. Określenie wymiaru czasu pracy obejmuje kwestie dotyczące ustalenia okresu rozliczeniowego pracownika oraz kwestie systemu pracy, któremu podlega pracownik.

Wymiar czasu pracy to kolejny istotny element umowy o pracę. Jednak należy zaznaczyć, że określenie wymiaru czasu pracy nie jest elementem koniecznym umowy o pracę. Oznacza to, że brak zapisu o wymiarze czasu pracy w umowie o pracę nie decyduje o skuteczności jej zawarcia.

Definicja wymiaru czasu pracy

Wymiar czasu pracy oznacza konkretną liczba godzin do przepracowania przez pracownika w przyjętym okresie rozliczeniowym.

W umowie o pracę nie należy wpisywać układu godzin, w którym pracownik jest obowiązany pozostawać do dyspozycji pracodawcy w ciągu doby, tygodnia, miesiąca. Taki zapis w umowie dotyczy rozkładu czasu pracy pracownika, a nie wymiaru czasu pracy.

Ważne: W umowie o pracę przy określaniu wymiaru czasu pracy pracownika nie wpisuje się także normy czasu pracy. Czyli maksymalnej liczby godzin pracy w przyjętym przedziale dobowym, tygodniowym, miesięcznym, rocznym.

W celu ustalenia wymiaru czasu pracy pracownika należy zdefiniować okres rozliczeniowy. Należy określić przedział czasowy, w którym czas pracy pracownika podlega rozliczeniu.

Zobacz: Ile godzin przepracujemy w 2011 roku?

Wymiar czasu pracy w umowie o pracę

Jeśli pracodawca określi w umowie o pracę, że pracownik jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, wtedy uznaje się, że pracownika dotyczą przepisy o ogólnym wymiaru czasu pracy (tzw. zwykły bądź podstawowy system czasu pracy).

Podstawową normą czasu pracy jest praca:

  • 8 godzin dziennie
  • przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy
  • w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
  • tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Umowa o pracę zawarta 15 lutego 2006 r. między Kancelarią radcowską „Nowak i Partnerzy", zwaną dalej "Pracodawcą", reprezentowanym przez Pana Jana Nowaka -a Panią Ewą Kos zam. w Warszawie, ul. Narbutta 1. Pracodawca zatrudnia Panią w sekretariacie Kancelarii na czas nieokreślony w wymiarze pełnego etatu i powierza obowiązki sekretarki.

Systemy czasu pracy

System czasu pracy to sposób określenia wymiaru oraz rozkładu czasu pracy pracownika.

Wyróżniamy następujące systemy czasu pracy:

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Adam Wiśniewski

Ekonomista, ekspert w dziedzinie finansów, inwestycji i bankowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »