| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Urlopy pracownicze > Czy od odszkodowania za wydatki poniesione w związku z przesunięciem udzielonego wcześniej urlopu należy opłacić podatek i składki?

Czy od odszkodowania za wydatki poniesione w związku z przesunięciem udzielonego wcześniej urlopu należy opłacić podatek i składki?

Na początku roku nasza spółka udzieliła jednemu z członków zarządu zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę zgody na urlop w styczniu br. Niestety, niedługo przed urlopem okazało się, że pra­cownik musi być w tym okresie obecny w pracy, w związku z czym rada nadzorcza cofnęła zgodę na urlop. Pracownik miał już wykupioną kosztowną wycieczkę dla siebie i rodziny w jednym z biur podróży. Jako nieformalne odszkodowanie (biuro podróży zwróciło jedynie 10% ceny wyjazdu) pokryliśmy kosz­ty poniesione w związku z wykupem wycieczki przez pracownika, a także połowę kosztów poniesionych z tego tytułu za żonę i dzieci. Czy kwota odszkodowania podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu?

Zwrot kosztów związanych z przesunięciem urlopu w kwotach faktycznie poniesionych i udokumento­wanych nie podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu. Natomiast zwrot kosztów poniesionych na wyjazd żony i dzieci Państwa pracownika w sytuacji, gdy mieli oni możliwość wykorzystać wycieczkę w pierwot­nym terminie, stanowi przychód ze stosunku pracy i musi zostać opodatkowany i oskładkowany.

Zwrot kosztów w wysokości faktycznie poniesionej przez pracownika w związku z planowanym urlopem, który został przesunięty przez pracodawcę lub z którego pracownik został odwołany, nie stanowi przychodu pracownika ze stosunku pracy. Przychód podatkowy polega bowiem na zwiększeniu wartości aktywów albo zmniejszeniu wartości zobowiązań. W Państwa przypadku zwrot kosztów wycieczki nie będzie stanowił żad­nego przysporzenia majątkowego po stronie pracownika, ponieważ jedynie wyrówna stratę, jaką pracownik poniósł w związku z przesunięciem terminu urlopu. Strata polega na tym, że pracownik, mimo poniesienia określonych wydatków, nie mógł skorzystać z wykupionych świadczeń (zakup wycieczki). W omawianym przy­padku nie mamy więc do czynienia ze sfinansowaniem przez pracodawcę świadczeń (przysporzeniem po stronie pracownika), ponieważ pracownik z tych świadczeń nie skorzystał (nie mógł skorzystać).

Zobacz serwis: Urlopy

Stanowisko to potwierdza m.in. wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu interpretacja po­datkowa z 22 października 2010 r. (sygn. ILPB2/415-704/09/10-S/WM) oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 28 kwietnia 2010 r. (SA/Go 56/10), zgodnie z którym pokrycie wydatków faktycznie poniesionych i dla celów dowodowych udokumentowanych z tytułu przesunięcia pracownikowi terminu urlopu ma charakter odszkodowawczy, a w kon­sekwencji przedmiotowe środki nie mieszczą się w otwartym katalogu przychodów określo­nych w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kwoty wypłacone pracownikowi, które nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, nie podlegają rów­nież oskładkowaniu. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi bo­wiem przychód uzyskany ze stosunku pracy (art. 18 ust. 1 ustawy systemowej).

Inaczej będzie w przypadku nieformalnego odszkodowania, które ma być wypłacone z tytułu odwo­łania wyjazdu rodziny Państwa pracownika. Jako pracodawca nie mają Państwo obowiązku pokrywania kosztów poniesionych na wyjazd osób, które mogły się udać w zaplanowanym terminie na wykupioną wycieczkę - nawet jeżeli są członkami najbliższej rodziny pracownika. Zwrot połowy kosztów związanych z odwołaniem ich wyjazdu nie stanowi odszkodowania z tytułu kosztów bezpośrednio związanych z prze­sunięciem urlopu, ponieważ obecność pracownika w pracy nie oznaczała konieczności rezygnacji z po­dróży przez jego żonę i dzieci. Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby pracownik planował urlop np. wyłącznie z dziećmi, które nie mogłyby same i bez nadzoru wyjechać na wycieczkę.

Zobacz serwis: Prawa pracownika

Zwrot kosztów z tytułu niewykorzystanej wycieczki przez żonę i dzieci pracownika stanowi zatem jego przychód ze stosunku pracy i należy od niego obliczyć i opłacić zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki ZUS.

Podstawa prawna:

  • art. 117 § 2, art. 164, art. 167 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1662
  • art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1863
  • art. 4 pkt 9, art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2013 r., poz 1442; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1831

Artykuł pochodzi z publikacji "100 pytań o wynagrodzenia"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Aktualizacja: 02.10.2015

Źródło:

100 pytań o wynagrodzenia

Zdjęcia

Czy od odszkodowania za wydatki poniesione w związku z przesunięciem udzielonego wcześniej urlopu należy opłacić podatek i składki? /fot. Fotolia
Czy od odszkodowania za wydatki poniesione w związku z przesunięciem udzielonego wcześniej urlopu należy opłacić podatek i składki? /fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Lech

prawnik, aplikant rzecznikowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »