| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Czym się wyróżnia gwarancja konsumencka?

Czym się wyróżnia gwarancja konsumencka?

Konsumenci nie zwracają uwagi na treść gwarancji, ani na fakt, czy wręczany im dokument w ogóle można nazwać gwarancją. Nie widzą też różnicy pomiędzy gwarancją konsumencką, a gwarancją stosowaną w innych stosunkach prawnych.

Co to jest gwarancja konsumencka

Zgodnie z ustawą konsumencką udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, które może być zamieszczone w:

  • dokumencie gwarancyjnym lub
  • reklamie.

Powyższe oświadczenie gwaranta odnosi się do towaru konsumpcyjnego, czyli kupionego przez konsumenta w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.

Określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, w przypadku gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu.

Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.

Zobacz również: Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

Dokument gwarancyjny

Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny. Powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.

Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie konsumenckiej, czyli sprzedawca dokonujący sprzedaży jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. Jednakże uchybienie tym wymaganiom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.

Zobacz również serwis: Reklamacje

W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności:

  • nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej,
  • czas trwania gwarancji,
  • terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
  • stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

W dokumencie gwarancyjnym powinny być zamieszczone dane niezbędne do dochodzenia roszczeń.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176 ze zm.) – zwana w treści artykułu ustawą konsumencką

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Duraj

doktor hab. nauk prawnych, ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »