| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Czym się wyróżnia gwarancja konsumencka?

Czym się wyróżnia gwarancja konsumencka?

Konsumenci nie zwracają uwagi na treść gwarancji, ani na fakt, czy wręczany im dokument w ogóle można nazwać gwarancją. Nie widzą też różnicy pomiędzy gwarancją konsumencką, a gwarancją stosowaną w innych stosunkach prawnych.

Co to jest gwarancja konsumencka

Zgodnie z ustawą konsumencką udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, które może być zamieszczone w:

  • dokumencie gwarancyjnym lub
  • reklamie.

Powyższe oświadczenie gwaranta odnosi się do towaru konsumpcyjnego, czyli kupionego przez konsumenta w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.

Określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, w przypadku gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu.

Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.

Zobacz również: Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

Dokument gwarancyjny

Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny. Powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.

Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie konsumenckiej, czyli sprzedawca dokonujący sprzedaży jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. Jednakże uchybienie tym wymaganiom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.

Zobacz również serwis: Reklamacje

W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności:

  • nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej,
  • czas trwania gwarancji,
  • terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
  • stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

W dokumencie gwarancyjnym powinny być zamieszczone dane niezbędne do dochodzenia roszczeń.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176 ze zm.) – zwana w treści artykułu ustawą konsumencką

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »