| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Co zrobić, gdy skończy się gwarancja?

Co zrobić, gdy skończy się gwarancja?

Produkt na gwarancji popsuł się tuż po tym jak ta wygasła? Nie oznacza to jednak, że nie mamy szans. Trzeba sprawdzić, czy upłynął już czas na reklamację z ustawy.

„Kupiłem rower, na który dostałem od sprzedawcy półroczną gwarancję. Niestety rower zepsuł się tuż po tym, jak straciła ona ważność. Czy mogę coś jeszcze z tym zrobić?” -  pyta jeden z użytkowników naszego forum.

Takie pytanie to przejaw złego rozumowania tego, czym w ogóle jest gwarancja. Większość z konsumentów odruchowo łączy ją z uprawnieniem do reklamacji. Dla iluż z nas pierwszą czynnością po zepsuciu się produktu, będzie przerzucenie sterty dokumentów w poszukiwaniu dokumentu gwarancyjnego?

Takie działanie to objaw naszej błędnej świadomości prawnej. Sądzimy bowiem, że gwarancja jest właśnie tym dokumentem, dzięki któremu możemy skutecznie zareklamować wadliwy produkt. Taką świadomość niejednokrotnie podtrzymują sprzedawcy, zastrzegając, że „bez gwarancji reklamacja nie będzie uwzględniana”. Z taką sytuacją możemy się spotkać zwłaszcza przy reklamacji towarów elektronicznych. W punktach sprzedaży operatorów telekomunikacyjnych sprzedawcy wprost mówią, że telefon owszem można przynieść do naprawy, ale tylko za przedstawieniem ważnej gwarancji, czego uświadczył sam autor tego artykułu.

Zobacz: Przedłużająca się naprawa gwarancyjna - co zrobić?

Reklamacja bez gwarancji – czy to możliwe?

Prawda jest jednak zgoła odmienna. Reklamacja wcale nie zależy od tego, czy na towar dostaniemy gwarancję. Jest ona bowiem jedynie dodatkowym uprawnieniem konsumenta. Z tego faktu wypływa jedna poważna konsekwencja.

Reklamacja to uprawnienie dodatkowe, które wcale nie jest nam niezbędne do reklamacji.

Podstawowym uprawnieniem konsumenta jest reklamacja na podstawie ustawy. Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Każdy konsument może skorzystać z uprawnień, które przysługują na jej podstawie. Co najważniejsze poza jednym wyjątkiem (sprzedaż rzeczy używanej) zawsze trwają one dwa lata, co więcej niekiedy są korzystniejsze dla konsumenta niż sama gwarancja.

W odróżnieniu od gwarancji uprawnień z ustawy sprzedawca, czy producent nie mogą zmienić. Na podstawie ustawy konsument może skierować do sprzedawcy żądanie bezpłatnej naprawy albo wymiany produktu. 

Zobacz: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Huczko

ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »