| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 1

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 1

Gwarancja producenta jest jednym z istotnych czynników, branych pod uwagę przez konsumenta przy wyborze danego produktu. Czym tak naprawdę jest gwarancja i czy jest ona nam potrzebna?

Zobacz: Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 2

Gwarancja dla konsumenta

Ile razy zdarzyło się, że robiąc zakupy sugerowaliśmy się tym, czy produkt jest objęty gwarancją producenta?

Gwarancja jest często mylnie identyfikowana przez konsumentów z uprawnieniem do reklamacji. Wydaje się nam, że kupując towar bez gwarancji producenta nie będziemy mogli zgłosić reklamacji w przypadku wystąpienia wad produktu. Nic jednak bardziej mylnego. Gwarancja jako taka nie stanowi o naszych podstawowych uprawnieniach. Czym jest więc gwarancja?

Zobacz również: Umowa sprzedaży w obrocie konsumenckim

Charakter prawny gwarancji

W odniesieniu do gwarancji udzielanej w ramach obrotu konsumenckiego regulacje jej dotyczące znajdują się w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 13 tejże ustawy udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty, przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie. W takim oświadczeniu powinny być określone obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdyby właściwość sprzedanego towaru nie odpowiadała właściwości wskazanej w tym oświadczeniu.

Przekładając to na język bardziej zrozumiały w gwarancji określa się warunki, na podstawie których konsument będzie mógł skorzystać z przypisanych mu uprawnień. Uprawnienia te będą zawarte w treści dokumentu. Mogą być one tożsame z tymi, które zapewnia nam ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, niemniej jednak mogą również ulegać modyfikacji.

I właśnie o takie modyfikacje najczęściej chodzi sprzedawcom i producentom. Nietrudno sobie bowiem wyobrazić, że częściej będą one bardziej korzystne dla gwaranta, niż dla kupującego. O tym można jednak przeczytać w części drugiej.

Zobacz: Czy czas wniesienia reklamacji ma znaczenie?

Sama gwarancja przy tym jest jedynie dodatkowym źródłem naszych uprawnień. Obok niej zawsze istnieje możliwość oparcia roszczeń na źródle podstawowym, czyli przepisach ustawy. 

Co zawiera gwarancja?

W dokumencie gwarancyjnym powinny znaleźć się podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń. Chodzi tutaj o nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania gwarancji i terytorialny zasięg.

Zobacz: Rękojmia a gwarancja - uprawnienia konsumenta przy umowie sprzedaży

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "KM-LEX"

Kancelaria Prawna "KM-LEX" Roszczenia i usługi prawne Krzysztof Konopka. Kancelaria specjalizuje się w świadczeniu usług prawnych z zakresu dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu zawartych umów ubezpieczeniowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »