| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Gwarancja > Gwarancja konsumencka – kompendium

Gwarancja konsumencka – kompendium

Gwarancja to bardzo ważny dla konsumentów dodatek do kupowanych produktów. Czy jednak tak powinno być naprawdę? Co warto wiedzieć o gwarancji?

Gwarancja odgrywa istotną rolę przy podejmowaniu decyzji przez konsumentów. Wielu z nas utożsamia ją z istnieniem naszych uprawnień związanych z reklamacją. Czy jednak jest to prawda? Czy prawo do reklamacji zależy od gwarancji? Odpowiedź brzmi: nie.

Czytaj więcej: Czy sprzedawca musi wydać gwarancję?

Popularność udzielanej gwarancji nie polega jedynie na tym, iż daje ona uprawnienia konsumentom. Niekiedy jest ona bardziej korzystna dla sprzedawcy, niż dla kupującego. Należy bowiem wiedzieć, że samo udzielenie gwarancji ma się nijak do naszych uprawnień, z których i tak możemy korzystać na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Kiedy wybrać gwarancję?

Jak jednak należy postępować w przypadku reklamacji towaru na gwarancji? Kiedy konsument powinien skorzystać z ustawy a kiedy z gwarancji? Kto może wybrać podstawę prawną naszych uprawnień? Jak napisać reklamację, by wybór podstawy prawnej był wiążący dla sprzedawcy? Warto pamiętać jedno. Gwarancja jest dodatkowym zobowiązaniem umownym i jest jedynie dodatkiem do tych praw, które gwarantują nam bezwzględnie przepisy prawa.

Czytaj więcej: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi?

Udzielenie gwarancji nie oznacza automatycznie, że dysponujesz większymi uprawnieniami. Przeczytaj jej treść i porównaj z tym, co zapewnia ustawa.

Reklamacja rzeczywiście tylko z gwarancją?

Jednym z najpopularniejszych mitów dotyczących gwarancji jest jej znaczenie dla procedury reklamacyjnej. „Reklamacja tylko za okazaniem gwarancji” – takie informacje można spotkać u niejednego sprzedawcy. Taka informacja jest nie tylko nieprawdziwa ale także stanowi złamanie prawa. Nie jest bowiem prawdą, że reklamacja jest możliwa wyłącznie w oparciu o gwarancję. Nasze uprawnienia z ustawy stanowią bowiem samodzielną podstawę do reklamacji. Błędne zaś informowanie konsumentów o ich uprawnieniach będzie stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

Jak należy postąpić w sytuacji, gdy sprzedawca stara się nas błędnie poinformować? Jakich argumentów można użyć, by przekonać go do naszych racji?

Czytaj więcej: Gwarancja nie wyłącza reklamacji

Gwarancja nie jest jedyną podstawą do złożenia reklamacji. Sprzedawca nie ma prawa wymagać od nas złożenia reklamacji na podstawie gwarancji. Uprawnienia wynikające z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej stanowią samodzielną podstawę do złożenia reklamacji.

Czytaj więcej: Co można zrobić, jeżeli zgubimy gwarancję?

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marek Krysztofiuk

Prawnik, ekspert w dziedzinie prawa karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »