| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Konkursy SMS-owe: interwencja UKE

Konkursy SMS-owe: interwencja UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej zainteresował się konkursami SMS-owymi i wysłał list do operatorów telekomunikacyjnych. Urząd jest szczególnie zaniepokojony praktyką operatorów, którzy nie chcą brać żadnej odpowiedzialności za konkursy SMS-owe.

Oburzenie abonentów, jakie wywołała niedawna loteria SMS-owa sieci Era, ma swoje dalsze konsekwencje. Czego można było się spodziewać, stanowisko w sprawie zajął Urząd Komunikacji Elektronicznej, który jest regulatorem rynku telekomunikacyjnego.

„Mając na uwadze zwiększający się proceder wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS Premium, a tym samym wzrost niezadowolenia klientów, którzy coraz częściej powyższe usługi utożsamiają z oszustwami, Prezes UKE zaapelował do operatorów, dysponentów numeracji oraz dostawców treści usług o podjęcie radykalnych kroków mających na celu wyeliminowanie nieuczciwego wykorzystywania numeracji Premium Rate” czytamy w komunikacie, jaki pojawił się na stronie internetowej UKE.

To pokłosie oburzenia, jakie wśród klientów Ery wzbudziła ostatnia loteria SMS-owa „Czy stałeś się dzisiaj milionerem”. Kontrowersje wzbudził sposób reklamowania konkursu, który mógł być mylący dla potencjalnych uczestników. W efekcie tego, wielu z nich wysyłając SMS-a ze zgłoszeniem do loterii nie miało świadomości, że bierze udział w płatnej części.

Co więcej wielu z abonentów Ery twierdzi, że decyzji o udziale w płatnej części loterii w ogóle nie podejmowali. Zarzucają przy tym organizatorom, że zostali wciągnięci do „zabawy” wbrew swojej woli.

O sprawie można przeczytać również w naszym portalu. Jak można się przekonać treści reklamowe, jakie organizator wysyłał na telefony komórkowe rzeczywiście mogą wprowadzić w błąd. Zgodnie z reklamą SMS-y wysłane pod konkretny numer są za darmo, tyle ich wysłanie wiąże się z zakupem pakietu usług. Ponadto przyjrzeliśmy się również zasadom rządzącym konkursem, które były nader skomplikowane. Dość powiedzieć, że przez sto dni losowania głównej nagrody dziennej (czyli miliona złotych) nie wygrał żaden z uczestników.

Więcej: Abonenci Ery szykują pozew zbiorowy przeciwko sieci Era

Na nieprawidłowości przy tego typu akcjach uwagę zwraca także Urząd Komunikacji Elektronicznej Prezes UKE wskazuje, że nagminną praktyką jest odsyłanie z reklamacją do organizatora loterii. Podobnie było w przypadku ostatniego konkursu, gdzie organizatorem był nie operator, a spółka z Krakowa.

Zwraca się uwagę również na wymogi staranności, jakiej operatorzy powinni dokładać przy rozpatrywaniu reklamacji abonentów. „W przypadku, gdy operator do udzielania odpowiedzi na składane reklamacje korzysta z usług firmy zewnętrznej - odpowiedzi na reklamacje są często kopiami wcześniejszych odpowiedzi, gdzie osoba jej udzielająca nie jest w stanie dopasować nawet formy listu (Pan/Pani) do adresata, co niewątpliwie odzwierciedla poziom zaangażowania firmy w rozwiązywanie problemów konsumentów” czytamy w komunikacie.

Zobacz: Jak sprawdzić cenę Premium SMS-a?

Prezes UKE przypomina również, że operatorzy sami mają możliwości do ochrony swoich klientów przed pułapkami finansowymi, jakie wiążą się z SMS-ami typu Premium, za które ponoszona jest wysoka opłata.

W liście czytamy, iż każdy operator może m.in. umożliwić blokadę numerów o podwyższonej płatności, ustanowić limity kwotowe na usługi tego typu. Przypomina się, że także operatorzy „powinni bezwzględnie wymagać i egzekwować od dostawców usług/treści, aby ci działali zgodnie z zawartymi umowami, gdzie za najważniejsze należy przyjąć prawdziwość i przejrzystość informacji o koszcie usługi, a tym samym koszcie oraz liczbie wiadomości sms, które użytkownik musi przesłać.”

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

Źródło: www.uke.gov.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marta Chechelska-Dziepak

Rzecznik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, mediator sądowy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »